För att nå framtida miljömål och minska behovet av fossila drivmedel spelar biodrivmedel en viktig roll, både genom låginblandning under en infasningsperiod men också i längden som höginblandade biodrivmedel.

Ett nyligen avslutat samverkansprogramprojekt har haft som syfte att utveckla förståelsen kring vad som i dagsläget hindrar en ökad användning av höginblandad etanol (särskilt E85) och etanoldrivna fordon, och i förlängningen andra liknande fordon som använder höginblandade drivmedel.

Projektets titel är Hinder för ökad användning av höginblandade biodrivmedel i den svenska fordonsflottan och har letts av Åsa Kastensson, Bio4Energy/LTU, med medverkan från LU och Lantmännen. Underlaget för studien utgörs av en enkätundersökning bland 1200 flexfuelbilägare, intervjuer med olika relevanta aktörer och analys av data och vetenskaplig litteratur, rapporter, politiska beslut samt mediarapportering. Rapporten från projektet är skriven på svenska, men en kort engelsk sammanfattning.

Resultaten visar att för att konsumenter ska välja ett alternativt höginblandat biodrivmedel måste priset vara lägre än för till exempel bensin. Men det finns också en osäkerhet om etanolens klimatprestanda som påverkar många konsumenters val av detta drivmedel. Dessutom påverkas de av osäkerheterna kring orsakerna till tekniska problem med motorn. Medias beskrivningar av etanol kan ses som en viktig faktor för såväl konsumenters som företags inställning till etanol. Introduktion och avlägsnande av politiska incitament och styrmedel innebär också att möjligheten att välja etanol påverkas.

Om Sverige ska ha höginblandade biodrivmedel i den framtida fordonsflottan är slutsatsen från denna studie att man måste ta hänsyn till flera faktorer för att minimera riskerna att fler biodrivmedel följer E85’s kraftiga nedgång under de senaste åren.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »