För att nå framtida miljömål och minska behovet av fossila drivmedel spelar biodrivmedel en viktig roll, både genom låginblandning under en infasningsperiod men också i längden som höginblandade biodrivmedel.

Ett nyligen avslutat samverkansprogramprojekt har haft som syfte att utveckla förståelsen kring vad som i dagsläget hindrar en ökad användning av höginblandad etanol (särskilt E85) och etanoldrivna fordon, och i förlängningen andra liknande fordon som använder höginblandade drivmedel.

Projektets titel är Hinder för ökad användning av höginblandade biodrivmedel i den svenska fordonsflottan och har letts av Åsa Kastensson, Bio4Energy/LTU, med medverkan från LU och Lantmännen. Underlaget för studien utgörs av en enkätundersökning bland 1200 flexfuelbilägare, intervjuer med olika relevanta aktörer och analys av data och vetenskaplig litteratur, rapporter, politiska beslut samt mediarapportering. Rapporten från projektet är skriven på svenska, men en kort engelsk sammanfattning.

Resultaten visar att för att konsumenter ska välja ett alternativt höginblandat biodrivmedel måste priset vara lägre än för till exempel bensin. Men det finns också en osäkerhet om etanolens klimatprestanda som påverkar många konsumenters val av detta drivmedel. Dessutom påverkas de av osäkerheterna kring orsakerna till tekniska problem med motorn. Medias beskrivningar av etanol kan ses som en viktig faktor för såväl konsumenters som företags inställning till etanol. Introduktion och avlägsnande av politiska incitament och styrmedel innebär också att möjligheten att välja etanol påverkas.

Om Sverige ska ha höginblandade biodrivmedel i den framtida fordonsflottan är slutsatsen från denna studie att man måste ta hänsyn till flera faktorer för att minimera riskerna att fler biodrivmedel följer E85’s kraftiga nedgång under de senaste åren.

Andra inlägg

Tillgängliga presentationer från konferensen

Vi kan nu tillgängliggöra det mesta av materialet från konferensen ”Building a sustainable European biofuel industry” som hölls i Göteborg…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-19

Utsåld konferens om hållbara drivmedel

Förra veckans konferens mellan norska Bio4Fuels, brittiska Supergen Bioenergy och svenska samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system blev ett välbesökt event…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-11

Lunchseminarium om flygets klimatpåverkan med Maria Wetterstrand

Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-12

Remisstiden går ut idag för EU-kommissionens förslag på delegerad RED II-akt om bioenergicertifiering enligt iLUC

Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-08

Se alla nyheter »