För att nå framtida miljömål och minska behovet av fossila drivmedel spelar biodrivmedel en viktig roll, både genom låginblandning under en infasningsperiod men också i längden som höginblandade biodrivmedel.

Ett nyligen avslutat samverkansprogramprojekt har haft som syfte att utveckla förståelsen kring vad som i dagsläget hindrar en ökad användning av höginblandad etanol (särskilt E85) och etanoldrivna fordon, och i förlängningen andra liknande fordon som använder höginblandade drivmedel.

Projektets titel är Hinder för ökad användning av höginblandade biodrivmedel i den svenska fordonsflottan och har letts av Åsa Kastensson, Bio4Energy/LTU, med medverkan från LU och Lantmännen. Underlaget för studien utgörs av en enkätundersökning bland 1200 flexfuelbilägare, intervjuer med olika relevanta aktörer och analys av data och vetenskaplig litteratur, rapporter, politiska beslut samt mediarapportering. Rapporten från projektet är skriven på svenska, men en kort engelsk sammanfattning.

Resultaten visar att för att konsumenter ska välja ett alternativt höginblandat biodrivmedel måste priset vara lägre än för till exempel bensin. Men det finns också en osäkerhet om etanolens klimatprestanda som påverkar många konsumenters val av detta drivmedel. Dessutom påverkas de av osäkerheterna kring orsakerna till tekniska problem med motorn. Medias beskrivningar av etanol kan ses som en viktig faktor för såväl konsumenters som företags inställning till etanol. Introduktion och avlägsnande av politiska incitament och styrmedel innebär också att möjligheten att välja etanol påverkas.

Om Sverige ska ha höginblandade biodrivmedel i den framtida fordonsflottan är slutsatsen från denna studie att man måste ta hänsyn till flera faktorer för att minimera riskerna att fler biodrivmedel följer E85’s kraftiga nedgång under de senaste åren.

Andra inlägg

Informationstillfälle om ansökningar inom pågående utlysning i samverkansprogrammet

Den 16 januari 2019 anordnar Energimyndigheten och f3 en informations- och frågestund via Skype för dig som planerar att söka…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-03

Ny f3-rapport utvärderar teknik och ekonomi för framtida demonstrationsanläggning för ny processkombination

I en ny f3-rapport presenteras en affärsutvecklingsstudie av en särskild processkombination som enligt tidigare utvärderingar visat sig kunna producera andra…

Läs mer »

Nyheter | 2018-05-08

Termokemisk omvandling av rötrester ger god teknoekonomisk potential för effektiv råvaruanvändning

För att ersätta fossila bränslen med andra generationens biodrivmedel måste större mängder biomassabaserad råvara tillgängliggöras. Men för en hållbar biodrivmedelsproduktion…

Läs mer »

Nyheter | 2018-02-27

Fosforåtervinning från HTL av makroalger utvärderad i ny rapport

HTL, hydrotermisk förvätskning, väcker ökat  intresse som produktionsteknologi för biodrivmedel. Genom att använda makroalger som råvara undviks konkurrens med matproduktion…

Läs mer »

Nyheter | 2018-02-05

Se alla nyheter »