Förgasningsbaserade produktionssystem för biodrivmedel har stor potential att minska utsläppen av växthusgaser. Den kommersiella genomförbarheten för systemen påverkas av fossilbränslepriser, priset på biomassa samt politiska styrmedel, t.ex. kostnaden för att släppa ut koldioxid.
Kristina Holmgren på IVL har lett projektet Förgasningsbaserade drivmedel – växthusgasemissioner och lönsamhetsanalys med generella och sektorsspecifika styrmedel som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgasningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier. I projektet har också Chalmers medverkat, och ytterligare finansiering har Göteborg Energis forskningsstiftelse stått för.
Huvudleveransen från projektet är en artikel publicerad i Energy. Resultaten sammanfattas också i en f3-rapport.
Andra inlägg
Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster
Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…
Läs mer »
Nyheter | 2025-03-13
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15