Trots att biogasfordon har använts ett par decennier är biogasmarknaden liten. Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys, som letts av Stefan Grönkvist, KTH, med medverkan även från Linköpings universitet och Stockholm Gas, har syftat till att öka kunskapen om vad som kan få olika aktörer att förädla mer av sin råvara till biogas respektive ställa om mer av sina fordon till biogas. Projektet har också haft som syfte att undersöka hur olika styrmedel kan utformas för att främja denna utveckling. Den grundläggande frågan har varit ”Vad kan göras och av vem för att främja en snabbare utveckling av tillförsel och användning av biogas inom
transportsektorn?”
Projektet har utförts som en fallstudie av Stockholmsregionen men med ambitionen att resultaten också ska vara relevanta för den nationella nivån. Rapporten från projektet publiceras inom kort.
Andra inlägg
Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster
Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…
Läs mer »
Nyheter | 2025-03-13
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15