En enig partsstämma valde den 29 januari in VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som ny part i f3. VTI är ett oberoende forskningsinstitut och en myndighet under infrastrukturdepartementet. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling som avser infrastruktur, trafik och transporter, och institutet ska verka för att de transportpolitiska målen uppnås och att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt förbättras.

VTI kommer i f3 att representeras av Mikael Johannesson och Kristina Holmgren, också ska fungera som koordinator.

Mikael Johannesson och Kristina Holmgren, forskningschef respektive forskare på VTI:s miljöenhet. Foto: Emmi Voogand, f3.

Hur kommer det sig att VTI vill vara part i f3?

– Det står i myndighetens instruktion att VTI ska samverka med universitet och högskolor som bedriver närliggande forskning och utbildning, berättar Mikael Johannesson. Det gör vi till exempel genom att delta i flertalet olika centrumbildningar och samarbeten, både i Sverige och internationellt. Ur det avseendet kändes det som ett naturligt steg är att också medverka som part i f3. Vi tror att f3 är ett utmärkt forum att samverka i med andra forskningsmiljöer, och tillsammans förbättra kunskapen om förnybara drivmedel.

Vad hoppas VTI få ut av att vara part i f3, och vad är det egna bidraget till verksamheten?

– På VTI jobbar till exempel forskare som är naturvetare, beteendevetare, ekonomer, civilingenjörer, statsvetare och många andra discipliner. Det tvärvetenskapliga perspektivet är en central aspekt av verksamheten. På så sätt finns det flera likheter mellan det vi gör på VTI och f3:s projektverksamhet inom sina fem forskningsområden, menar Kristina Holmgren.

Hon har tidigare ingått i några projekt och aktiviteter inom f3 innan hon började arbeta på VTI och kände spontant att VTI och f3 har många beröringspunkter. Kristina hoppas på flera nya samarbeten och att deltagandet i f3 kan göra att kunskap och forskningsresultat sprids på bättre sätt till en bredare krets.

Mikael och Kristina tror att VTI ska kunna bredda f3-nätverket ytterligare, både när det gäller kunskap och perspektiv. Att VTI är en myndighet med erfarenhet av uppdragsarbete mot staten kan också vara en dimension som man kan bidra med.

f3 välkomnar VTI som part och ser fram emot mycket givande samverkan!

Andra inlägg

Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell

Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.

Läs mer »

Nyheter | 2022-10-05

Swedavia ny medlem i f3

Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-12-15

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Se alla nyheter »