The f3 project "Barriers to an increased utilisation of high biofuel blends in the Swedish vehicle fleet" aims at developing a better understanding of what is hindering an increased use of ethanol and biogas powered cars in the future. In an article published at the website of Luleå Technical University, researcher Åsa Kastensson describes the project and gives a few explanations to the drop in interest for biofuels.

Read the article in English

Read the article in Swedish

Andra inlägg

Sant och falskt om biomassans klimatpåverkan

Det pågår en intensiv debatt om användningen av biomassa för olika energiändamål, till exempel drivmedelsproduktion. Diskussionen förs inom skogs- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-24

Elbilar som ersätter fossilbilar kan ge stora utsläppsminskningar

Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar. Det visar en ny vetenskaplig…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-31

Åtta rekommendationer till beslutsfattare om biogas

När bussflottan i flera städer elektrifieras kan det påverka användningen av biogas. Den omställningen kan i sin tur påverka exempelvis…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-19

Skogsrester kan bli viktig råvara för svensk framtida HVO-produktion

Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-14

Se alla nyheter »