När bussflottan i flera städer elektrifieras kan det påverka användningen av biogas. Den omställningen kan i sin tur påverka exempelvis hanteringen av biologiskt avfall, arbetsmarknaden, den regionala identiteten och regional miljömässig hållbarhet generellt på olika sätt.

I en alldeles färsk policy brief framför forskare att det behövs nya förutsättningar för biogasens utveckling när bussflottorna elektrifieras. Det gör man genom att sammanfatta hinder och möjligheter för ökad biogasanvändning i Sverige och formulera åtta rekommendationer till beslutsfattare. Generellt behöver bilden av biogasens nyttor breddas, konkretiseras och förankras så att dess potentiella värden också för andra sektorer inte går förlorade. Reformerna är motiverade av att få till en så effektiv resursanvändning som möjligt.

Läs och ladda ner dokumentet på sidan för forskningsprojektet Implikationer av elektrifierande av kommunala transportsystem.

Pressmeddelande från IVL, en av parterna i projektet, kan läsas här.

Other posts

Fler samhällsnyttor än klimatet kan värderas med ny metod

Förnybara drivmedel värderas idag huvudsakligen för sin klimatnytta. En nyutvecklad metod sätter pris på fler nyttor som har betydelse för…

Read more »

News | 2022-02-11

Lastkapacitet och tankinfrastruktur viktiga för massgodstransporter med bränsleceller

Fordon för massgodstransporter i tätortsmiljö ställer särskilda krav när det gäller lastkapacitet och lokalisering av tankinfrastruktur. Möjliga fossilfria alternativ till…

Read more »

News | 2022-02-02

Svenska HVO-råvaror presenterades i webbinarium

Det finns flera alternativ till importerade råvaror för den svenska HVO-produktionen. I projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan pekar man ut…

Read more »

News | 2021-10-11

Vätgas är ämnet för det senaste faktabladet

Nu finns ett faktablad om vätgas tillgängligt från f3. Det ger en översikt över användning, produktion och lagring av vätgas,…

Read more »

News | 2021-09-21

See all news »