När bussflottan i flera städer elektrifieras kan det påverka användningen av biogas. Den omställningen kan i sin tur påverka exempelvis hanteringen av biologiskt avfall, arbetsmarknaden, den regionala identiteten och regional miljömässig hållbarhet generellt på olika sätt.
I en alldeles färsk policy brief framför forskare att det behövs nya förutsättningar för biogasens utveckling när bussflottorna elektrifieras. Det gör man genom att sammanfatta hinder och möjligheter för ökad biogasanvändning i Sverige och formulera åtta rekommendationer till beslutsfattare. Generellt behöver bilden av biogasens nyttor breddas, konkretiseras och förankras så att dess potentiella värden också för andra sektorer inte går förlorade. Reformerna är motiverade av att få till en så effektiv resursanvändning som möjligt.
Läs och ladda ner dokumentet på sidan för forskningsprojektet Implikationer av elektrifierande av kommunala transportsystem.
Pressmeddelande från IVL, en av parterna i projektet, kan läsas här.
Andra inlägg
Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg
Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…
Läs mer »
Nyheter | 2023-11-16
f3 publicerar fakta om reduktionsplikten
De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…
Läs mer »
Nyheter | 2023-11-27
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15