När bussflottan i flera städer elektrifieras kan det påverka användningen av biogas. Den omställningen kan i sin tur påverka exempelvis hanteringen av biologiskt avfall, arbetsmarknaden, den regionala identiteten och regional miljömässig hållbarhet generellt på olika sätt.

I en alldeles färsk policy brief framför forskare att det behövs nya förutsättningar för biogasens utveckling när bussflottorna elektrifieras. Det gör man genom att sammanfatta hinder och möjligheter för ökad biogasanvändning i Sverige och formulera åtta rekommendationer till beslutsfattare. Generellt behöver bilden av biogasens nyttor breddas, konkretiseras och förankras så att dess potentiella värden också för andra sektorer inte går förlorade. Reformerna är motiverade av att få till en så effektiv resursanvändning som möjligt.

Läs och ladda ner dokumentet på sidan för forskningsprojektet Implikationer av elektrifierande av kommunala transportsystem.

Pressmeddelande från IVL, en av parterna i projektet, kan läsas här.

Andra inlägg

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Läs mer »

Nyheter | 2025-03-13

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg

EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.

Läs mer »

Nyheter | 2024-10-07

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

Se alla nyheter »