Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men så enkelt är det inte, och skälet till det stavas kolbalans.

I en ny debattartikel skriver sex forskare från Chalmers och SLU om varför ett ensidigt fokus på utsläpp från avgasrör och skorstenar kan leda till felaktiga slutsatser om hur vår klimatpåverkan förändras när fossilbränslen ersätts med biobränslen. Debattörerna tar stöd i forskningsresultat från projekt som finansierats av f3 och Energimyndigheten i det tidigare gemensamma samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Förhoppningen med inlägget är att det ska bidra till att reda ut några av de missförstånd som försvårar debatten om hur jord- och skogsbruket, och användningen av biobränslen, kan bidra till klimatomställningen. Fossila och biogena koldioxidmolekyler har samma uppvärmande effekt i atmosfären, men biobränsleanvändning påverkar atmosfärens koldioxidhalt – och därigenom klimatet – på ett helt annat sätt än fossilbränsleanvändning, skriver de.

Forskningsresultaten som hänvisas kan du ta del av här.

Bland f3:s faktapublikationer finns också en sammanställning över tio viktiga fakta om användningen av skogsbiomassa och hur den kan begränsa klimatförändringar. Den återger ett dokument producerat inom IEA Bioenergy Task 45.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »