Det blir allt viktigare att använda sig av livscykelanalyser (LCA) och informationen som dessa kan ge i olika interna och externa beslutsprocesser, inte minst för drivmedelsproducenter.

Studien Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel som snart avslutas har tittat närmare på tre relevanta LCA-ramverk för drivmedel i transportsektorn och frågat sig vilka kunskapskrav utbudet ställer på användarna, om det spelar roll vilket ramverk som används, vilka utmaningar som kan uppstå och hur de bäst hanteras.

De tre ramverken är EU:s förnybartdirektiv (Renewable Energy Directive, RED), Environmental Product Declaration (EPD) och Product Environmental Footprint (PEF). Genom att tillämpa dem i LCA:er av drivmedel såg man att resultaten varierade med ramverkens beräkningar och modelleringar av avfallshantering, landanvändning, eventuella biprodukter och tillförsel av el. Hur systemgränser hanterades i ramverken varierade också.

Men resultaten från de olika fallstudierna varken kan eller bör jämföras. Skälet är att livscykelanalys inte är en metod utan en samling metoder. Valet av metod avgörs av den specifika frågan, vilket i sin tur bestämmer vilka resultat man får. Det blir kritiskt i en beslutssituation.

Mer heltäckande analyser kräver såväl ökade resurser och kunskap som större datamängder. Men ansträngningarna kan löna sig eftersom resultatet kan ge en bättre helhetsbild. Ur beslutsperspektiv är det positivt.

Här kan du ta del av en inspelning från ett webbinarium där Sofia Poulikidou, IVL, och Tomas Ekvall, TERRA och Chalmers, presenterar studien närmare. Webbinariet samarrangerades den 14 december av  av samverkansprogrammets kansli och SLC, Swedish Life Cycle Centre.

Slutrapporten från projektet väntas inom de kommande månaderna.

Other posts

Många miljöfördelar med strategisk plantering av fleråriga grödor

En ny studie över mer än 81 000 landskap i Europa visar att storskalig användning av fleråriga grödor effektivt kan…

Read more »

News | 2021-09-28

Internationell programkonferens 2019 följs upp med specialnummer av Biomass and Bioenergy

I november 2019 samlades ca 200 deltagare på konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg, ett norskt, brittiskt…

Read more »

News | 2021-09-13

Stort intresse för kostnader för fossilfria tunga transporter

Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser. Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som…

Read more »

News | 2021-05-27

Learn the basics about electrofuels and electric road systems

f3 produces fact sheets in different subject categories that relate to providing the transport sector with sustainable energy. Two new…

Read more »

News | 2021-05-11

See all news »