Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser.

Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som tagits fram i projektet Fossilfri framdrift för tunga långväga godstransporter på väg (KNOGA) när hon presenterade resultaten i ett webbinarium den 25 maj.

Inom projektet har datan använts för att se hur kostnader och risker fördelar sig mellan nyckelaktörer inom transportsektorn när det gäller att hitta alternativ till diesel som drivmedel för lastbilar. Beräkningarna har gjorts i tidsperspektiven 2030 och 2045 och under alla undersökta förutsättningar visar resultaten att batteridrift kan ge en lägre relativ mobilitetskostnad än dieseldrift för båda årtalen.

Drygt 50 personer anslöt till webbinariet och många frågor ställdes i den frågestund som följde på presentationen. Missade du tillfället? På projektets sida kan du se en inspelning. Där finns också projektrapporten och en populärvetenskaplig sammanfattning att ladda ner.

Other posts

Ingen motsättning mellan biodrivmedel och el

Dröj inte med de lösningar som finns! Både biodrivmedel och elektrifiering behöver användas när Sverige ska kunna minska transportsektorns växthusgasutsläpp.

Read more »

News | 2021-10-05

Vägar mot klimatneutralitet i fokus på årets programkonferens

På årets programkonferens för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system vill vi fokusera på hur vi för verklighet av förutsättningarna…

Read more »

News | 2021-10-01

Medierapportering spelar roll i systemskiften

Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av slutsatserna…

Read more »

News | 2021-09-09

Radical improvements in biojetfuel production technology

The technology for producing enough biofuel to meet the need from the Swedish domestic flights is already in place. Now,…

Read more »

News | 2021-05-19

See all news »