Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser.

Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som tagits fram i projektet Fossilfri framdrift för tunga långväga godstransporter på väg (KNOGA) när hon presenterade resultaten i ett webbinarium den 25 maj.

Inom projektet har datan använts för att se hur kostnader och risker fördelar sig mellan nyckelaktörer inom transportsektorn när det gäller att hitta alternativ till diesel som drivmedel för lastbilar. Beräkningarna har gjorts i tidsperspektiven 2030 och 2045 och under alla undersökta förutsättningar visar resultaten att batteridrift kan ge en lägre relativ mobilitetskostnad än dieseldrift för båda årtalen.

Drygt 50 personer anslöt till webbinariet och många frågor ställdes i den frågestund som följde på presentationen. Missade du tillfället? På projektets sida kan du se en inspelning. Där finns också projektrapporten och en populärvetenskaplig sammanfattning att ladda ner.

Andra inlägg

Internationell programkonferens 2019 följs upp med specialnummer av Biomass and Bioenergy

I november 2019 samlades ca 200 deltagare på konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg, ett norskt, brittiskt…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-13

Lär om elektrobränslen och elvägar på två nya faktablad

f3 har faktablad inom flera olika ämneskategorier som handlar om transportsektorns hållbara energiförsörjning. Nu finns två nya faktablad publicerade, ett…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-11

Känd teknik i ny kombination ger mer biodrivmedel

Ett nytt sätt att kombinera termokemiska tekniker kan bidra till målet att minska klimatutsläppen från transportsektorn. I projektet BioFlex…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-06

Forskning behöver förstås för att göra avtryck

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som finansieras av Energimyndigheten och f3 har ambitiösa mål om spridning av forskningsresultat. Utöver…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-25

Se alla nyheter »