Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser.

Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som tagits fram i projektet Fossilfri framdrift för tunga långväga godstransporter på väg (KNOGA) när hon presenterade resultaten i ett webbinarium den 25 maj.

Inom projektet har datan använts för att se hur kostnader och risker fördelar sig mellan nyckelaktörer inom transportsektorn när det gäller att hitta alternativ till diesel som drivmedel för lastbilar. Beräkningarna har gjorts i tidsperspektiven 2030 och 2045 och under alla undersökta förutsättningar visar resultaten att batteridrift kan ge en lägre relativ mobilitetskostnad än dieseldrift för båda årtalen.

Drygt 50 personer anslöt till webbinariet och många frågor ställdes i den frågestund som följde på presentationen. Missade du tillfället? På projektets sida kan du se en inspelning. Där finns också projektrapporten och en populärvetenskaplig sammanfattning att ladda ner.

Andra inlägg

Biodrivmedel är klimat- och kostnadseffektivt för framtida flyg och sjöfart

Förnybara drivmedel för sjöfarten och flyget kommer att spela en nyckelroll för att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn och…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-21

Poppelodling kan öka tillgången till inhemsk bioråvara

I Sverige finns mycket goda förutsättningar att storskaligt odla poppel eller andra snabbväxande lövträd som biomassabas till drivmedel. Forskning visar…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-23

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-16

Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell

Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.

Läs mer »

Nyheter | 2022-10-05

Se alla nyheter »