När bussflottan i flera städer elektrifieras kan det påverka användningen av biogas. Den omställningen kan i sin tur påverka exempelvis hanteringen av biologiskt avfall, arbetsmarknaden, den regionala identiteten och regional miljömässig hållbarhet generellt på olika sätt.
I en alldeles färsk policy brief framför forskare att det behövs nya förutsättningar för biogasens utveckling när bussflottorna elektrifieras. Det gör man genom att sammanfatta hinder och möjligheter för ökad biogasanvändning i Sverige och formulera åtta rekommendationer till beslutsfattare. Generellt behöver bilden av biogasens nyttor breddas, konkretiseras och förankras så att dess potentiella värden också för andra sektorer inte går förlorade. Reformerna är motiverade av att få till en så effektiv resursanvändning som möjligt.
Läs och ladda ner dokumentet på sidan för forskningsprojektet Implikationer av elektrifierande av kommunala transportsystem.
Pressmeddelande från IVL, en av parterna i projektet, kan läsas här.
Andra inlägg
Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme
Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…
Läs mer »
Nyheter | 2025-06-27
Biodrivmedel – the basics
Nu publicerar f3 en faktasammanställning som kort och gott heter Kort om biodrivmedel. I den presenteras grundläggande fakta om biodrivmedel:…
Läs mer »
Nyheter | 2025-06-18
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07