Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en hel del även om biogas och biodiesel för de här tillämpningarna, men alkoholer som bränslen för arbetsmaskiner i jordbruket, skogen och entreprenad är ett sparsamt studerat område. Ändå finns det flera skäl till varför det är intressant.

Stora utsläppsreduktioner möjliga

Den 22 september genomfördes ett webinarium som handlade om konsekvenser av introduktion av alkoholer som bränsle för arbetsmaskiner. Gunnar Larsson, SLU, och Per-Ove Persson, Persson f.n.B. AB, presenterade resultaten från ett projekt som kombinerat produktions- och användningsscenarier med olika maskiner och drivlinor och undersökt just detta.

En övergripande slutsats från projektet är att om alkoholer som metanol och etanol ersätter fossil diesel i arbetsfordon kan det ge stora reduktioner av koldioxidutsläpp. I Sverige har vi också en stor potential att kunna producera både bio-metanol och bio-etanol. Alkoholer behöver hanteras på ett lite annorlunda sätt än diesel, men detta bedöms i projektet inte utgöra några större hinder för en omställning.

Olönsam omställning i dagsläget

Vad som utgör utmaningarna är främst att ekonomiska drivkrafter saknas. För jordbrukaren och skogsbrukaren lönar det sig inte i dagsläget att ställa om till alkoholbränslen. Det saknas också en kommersiell marknad för den typ av motorer som krävs för att arbetsfordon- och maskiner ska kunna drivas med alkoholer annat än som drop-in-bränslen.

Centralt för omställningen är alltså hur den ska bära sig ekonomiskt, ur såväl producenters som användares perspektiv.

Här finns presentationen för nedladdning.

Är du nyfiken på fler resultat från andra projekt? Nästa tillfälle ges den 4 november då det kommer att handla om framgångsfaktorer för lokal biogasutveckling.

Other posts

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Read more »

News | 2020-10-20

Lärorikt om läget för HTL

HTL står för hydrotermisk förvätskning och är en process för att bearbeta organiskt material till bioolja. Biooljan i sin tur…

Read more »

News | 2020-09-10

22 applications in the latest call for projects

22 applications for a total worth of 30 Million SEK were registered in the latest call for projects within the…

Read more »

News | 2020-03-05

New fact sheet on aviation biofuel

Aircrafts and helicopters with jet motors can be fuelled by Jet A1, or, as it i also called, kerosene or…

Read more »

News | 2020-02-11

See all news »