Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en hel del även om biogas och biodiesel för de här tillämpningarna, men alkoholer som bränslen för arbetsmaskiner i jordbruket, skogen och entreprenad är ett sparsamt studerat område. Ändå finns det flera skäl till varför det är intressant.

Stora utsläppsreduktioner möjliga

Den 22 september genomfördes ett webinarium som handlade om konsekvenser av introduktion av alkoholer som bränsle för arbetsmaskiner. Gunnar Larsson, SLU, och Per-Ove Persson, Persson f.n.B. AB, presenterade resultaten från ett projekt som kombinerat produktions- och användningsscenarier med olika maskiner och drivlinor och undersökt just detta.

En övergripande slutsats från projektet är att om alkoholer som metanol och etanol ersätter fossil diesel i arbetsfordon kan det ge stora reduktioner av koldioxidutsläpp. I Sverige har vi också en stor potential att kunna producera både bio-metanol och bio-etanol. Alkoholer behöver hanteras på ett lite annorlunda sätt än diesel, men detta bedöms i projektet inte utgöra några större hinder för en omställning.

Olönsam omställning i dagsläget

Vad som utgör utmaningarna är främst att ekonomiska drivkrafter saknas. För jordbrukaren och skogsbrukaren lönar det sig inte i dagsläget att ställa om till alkoholbränslen. Det saknas också en kommersiell marknad för den typ av motorer som krävs för att arbetsfordon- och maskiner ska kunna drivas med alkoholer annat än som drop-in-bränslen.

Centralt för omställningen är alltså hur den ska bära sig ekonomiskt, ur såväl producenters som användares perspektiv.

Här finns presentationen för nedladdning.

Är du nyfiken på fler resultat från andra projekt? Nästa tillfälle ges den 4 november då det kommer att handla om framgångsfaktorer för lokal biogasutveckling.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

f3 hörs i podden Innovationslandet

Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…

Läs mer »

Nyheter | 2024-04-02

Se alla nyheter »