Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en hel del även om biogas och biodiesel för de här tillämpningarna, men alkoholer som bränslen för arbetsmaskiner i jordbruket, skogen och entreprenad är ett sparsamt studerat område. Ändå finns det flera skäl till varför det är intressant.
Stora utsläppsreduktioner möjliga
Den 22 september genomfördes ett webinarium som handlade om konsekvenser av introduktion av alkoholer som bränsle för arbetsmaskiner. Gunnar Larsson, SLU, och Per-Ove Persson, Persson f.n.B. AB, presenterade resultaten från ett projekt som kombinerat produktions- och användningsscenarier med olika maskiner och drivlinor och undersökt just detta.
En övergripande slutsats från projektet är att om alkoholer som metanol och etanol ersätter fossil diesel i arbetsfordon kan det ge stora reduktioner av koldioxidutsläpp. I Sverige har vi också en stor potential att kunna producera både bio-metanol och bio-etanol. Alkoholer behöver hanteras på ett lite annorlunda sätt än diesel, men detta bedöms i projektet inte utgöra några större hinder för en omställning.
Olönsam omställning i dagsläget
Vad som utgör utmaningarna är främst att ekonomiska drivkrafter saknas. För jordbrukaren och skogsbrukaren lönar det sig inte i dagsläget att ställa om till alkoholbränslen. Det saknas också en kommersiell marknad för den typ av motorer som krävs för att arbetsfordon- och maskiner ska kunna drivas med alkoholer annat än som drop-in-bränslen.
Centralt för omställningen är alltså hur den ska bära sig ekonomiskt, ur såväl producenters som användares perspektiv.
Här finns presentationen för nedladdning.
Är du nyfiken på fler resultat från andra projekt? Nästa tillfälle ges den 4 november då det kommer att handla om framgångsfaktorer för lokal biogasutveckling.
Andra inlägg
Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process
Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-23
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05
BRA vinner hållbarhetspris – skänker prispengar till f3
Transportföretagens hållbarhetspris 2022 delades ut den 19 oktober till flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines. I konkurrens med två finalister vann…
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-20
Swedavia ny medlem i f3
Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-12-15