Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable Energy Directive (RED). En del av dessa omfattar mål och reglering av hållbarheten för förnybara drivmedel i transportsektorn, antingen genom att säkerställa en viss andel förnybar energi i transportsektorn, eller att transportsektorns växthusgasintensitet minskar jämfört med ett fossilt referensvärde.

Just nu regleras användningen av drivmedel i Sverige utifrån det direktiv som kallas RED II, men RED III har trätt i kraft på EU-nivå och ska införlivas i svensk lagstiftning senast våren 2025.

I den nyaste faktasammanställningen från f3 förklaras direktivet och dess revisioner. Mål, hållbarhetskriterier och beräkning av växthusgasutsläpp beskrivs i detalj.

Du hittar faktasammanställningen här: Mål och hållbarhetskriterier för förnybara drivmedel i EU:s förnybartdirektiv.

Mer fakta och information om förnybara drivmedel finns här.

Other posts

Nytt faktablad sammanställer uppskattningar av EU:s framtida biomassapotential

Biomassa är en förnybar resurs, men tillgången är begränsad. Kunskap om den framtida potentialen, under olika förutsättningar, är därmed central…

Read more »

News | 2025-09-16

Nu väntar nya uppdrag för f3:s klusterledare Ingrid Nohlgren

Det är med visst vemod som jag nu lämnar f3 efter 7,5 år. För det har verkligen varit en spännande…

Read more »

News | 2025-08-20

Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme

Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…

Read more »

News | 2025-06-27

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Read more »

News | 2024-12-03

See all news »