Runt 2015 blev HVO en populär inblandningskomponent i drivmedel i Sverige, bland annat för att den kan tankas direkt i dagens fordon. Men för att kunna producera de efterfrågade mängderna måste vi importera en stor del av råvaran. Kan oljedådra vara ett inhemskt alternativ?

Snart avslutas en studie om inhemska råvaror för HVO-produktion och redan den 5 oktober kan du höra mer om resultaten i ett kostnadsfritt webbinarium.

Hanna Karlsson Potter, SLU, är projektledare för studien.

– Vi fokuserar på råvaror för HVO som kan produceras i Norden – i ett kallare klimat och av restströmmar som finns här, berättar hon.

Efter en inledande bred kartläggning av vilka råvaror det skulle kunna handla om och vilken potential de bedöms ha, valdes två råvaror ut för fördjupat fokus: oljedådra (lat. camelina) som fånggröda samt oljejäst från lignocellulosa. Urvalet gjordes i samråd med industriparter i referensgruppen.

Flersidig nytta med oljedådra

För att använda oljejäst som HVO-råvara fann man att det krävs tekniksatsningar på framställning av olja från lignocellulosa. För oljedådran är det främst erfarenheter av odling i Norden som behöver öka.

– De försök som vi hittat har mest gjorts i Nordamerika, så vi vet inte hur det funkar i Sverige, säger Hanna Karlsson Potter.

Men enligt henne har grödan mycket som talar för sig. Oljedådra är undantagen från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Fler fördelar kommer av att odla den som fånggröda.

– Fånggrödor hjälper till att minska erosion när man odlar något på vintern, och dessutom kan risken för näringsläckage minska. Oljedådra skulle också kunna gynna pollinerare då den blommar tidigt på våren. Om den odlas på marginalmarker eller som fånggröda kan den bidra till ökad produktion från befintlig jordbruksmark, vilket är väldigt resurseffektivt.

Hanna Karlsson Potter tror att det behövs mer ljus på råvaror för biodrivmedelsproduktion, vilka alternativ vi har och vad vi kan göra med dem. Det är viktigt att lyfta fram också andra delar av värdekedjan för bioenergi än bara slutanvändningen.


Bild från Wikipedia, Oljedådra (Foto: Fornax).

Other posts

Nytt biodrivmedel kan minska sjöfartens utsläpp

Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö. Biprodukter från…

Read more »

News | 2022-06-29

Flera vägar leder rätt

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Read more »

News | 2022-06-17

Fler samhällsnyttor än klimatet kan värderas med ny metod

Förnybara drivmedel värderas idag huvudsakligen för sin klimatnytta. En nyutvecklad metod sätter pris på fler nyttor som har betydelse för…

Read more »

News | 2022-02-11

Skogsrestbaserade drivmedel visar upp god klimatprestanda

Droppar i tanken eller en ny tank? Svaret på frågan om vilket drivmedel som bör tillverkas av skogsrester skiljer sig…

Read more »

News | 2021-09-16

See all news »