Runt 2015 blev HVO en populär inblandningskomponent i drivmedel i Sverige, bland annat för att den kan tankas direkt i dagens fordon. Men för att kunna producera de efterfrågade mängderna måste vi importera en stor del av råvaran. Kan oljedådra vara ett inhemskt alternativ?

Snart avslutas en studie om inhemska råvaror för HVO-produktion och redan den 5 oktober kan du höra mer om resultaten i ett kostnadsfritt webbinarium.

Hanna Karlsson Potter, SLU, är projektledare för studien.

– Vi fokuserar på råvaror för HVO som kan produceras i Norden – i ett kallare klimat och av restströmmar som finns här, berättar hon.

Efter en inledande bred kartläggning av vilka råvaror det skulle kunna handla om och vilken potential de bedöms ha, valdes två råvaror ut för fördjupat fokus: oljedådra (lat. camelina) som fånggröda samt oljejäst från lignocellulosa. Urvalet gjordes i samråd med industriparter i referensgruppen.

Flersidig nytta med oljedådra

För att använda oljejäst som HVO-råvara fann man att det krävs tekniksatsningar på framställning av olja från lignocellulosa. För oljedådran är det främst erfarenheter av odling i Norden som behöver öka.

– De försök som vi hittat har mest gjorts i Nordamerika, så vi vet inte hur det funkar i Sverige, säger Hanna Karlsson Potter.

Men enligt henne har grödan mycket som talar för sig. Oljedådra är undantagen från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Fler fördelar kommer av att odla den som fånggröda.

– Fånggrödor hjälper till att minska erosion när man odlar något på vintern, och dessutom kan risken för näringsläckage minska. Oljedådra skulle också kunna gynna pollinerare då den blommar tidigt på våren. Om den odlas på marginalmarker eller som fånggröda kan den bidra till ökad produktion från befintlig jordbruksmark, vilket är väldigt resurseffektivt.

Hanna Karlsson Potter tror att det behövs mer ljus på råvaror för biodrivmedelsproduktion, vilka alternativ vi har och vad vi kan göra med dem. Det är viktigt att lyfta fram också andra delar av värdekedjan för bioenergi än bara slutanvändningen.


Bild från Wikipedia, Oljedådra (Foto: Fornax).

Other posts

Ingen motsättning mellan biodrivmedel och el

Dröj inte med de lösningar som finns! Både biodrivmedel och elektrifiering behöver användas när Sverige ska kunna minska transportsektorns växthusgasutsläpp.

Read more »

News | 2021-10-05

Internationell programkonferens 2019 följs upp med specialnummer av Biomass and Bioenergy

I november 2019 samlades ca 200 deltagare på konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg, ett norskt, brittiskt…

Read more »

News | 2021-09-13

Forskning behöver förstås för att göra avtryck

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som finansieras av Energimyndigheten och f3 har ambitiösa mål om spridning av forskningsresultat. Utöver…

Read more »

News | 2021-03-25

Annual report for 2020

We have now published the annual report för 2020, summarizing projects and activities that took place during last year. Despite…

Read more »

News | 2021-03-19

See all news »