Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser.

Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som tagits fram i projektet Fossilfri framdrift för tunga långväga godstransporter på väg (KNOGA) när hon presenterade resultaten i ett webbinarium den 25 maj.

Inom projektet har datan använts för att se hur kostnader och risker fördelar sig mellan nyckelaktörer inom transportsektorn när det gäller att hitta alternativ till diesel som drivmedel för lastbilar. Beräkningarna har gjorts i tidsperspektiven 2030 och 2045 och under alla undersökta förutsättningar visar resultaten att batteridrift kan ge en lägre relativ mobilitetskostnad än dieseldrift för båda årtalen.

Drygt 50 personer anslöt till webbinariet och många frågor ställdes i den frågestund som följde på presentationen. Missade du tillfället? På projektets sida kan du se en inspelning. Där finns också projektrapporten och en populärvetenskaplig sammanfattning att ladda ner.

Other posts

Elbilar som ersätter fossilbilar kan ge stora utsläppsminskningar

Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar. Det visar en ny vetenskaplig…

Read more »

News | 2021-05-31

Electricity boosts biofuel production

Boosting biofuel production from biomass with electricity can increase efficiancy with 30 per cent. Gasification of biomass is the most…

Read more »

News | 2021-04-13

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Read more »

News | 2020-11-18

Politisk vilja grundläggande för biogasframgång

Hur biogasen utvecklas regionalt och lokalt kan bero på enskilda såväl som samspelande faktorer. För en framgångsrik utveckling, det vill…

Read more »

News | 2020-11-09

See all news »