Miljöprestanda för drivmedel kan beräknas med livscykelanalys, LCA. Men olika LCA-ramverk har olika villkor och angreppsätt vilket kan påverka resultat såväl som slutsatser. Risken finns att rekommendationerna för hur man kan förbättra miljöprestandan för ett drivmedel blir spretiga, något som kan skapa osäkerheter för producenter. Vilket drivmedel ska man satsa på? Går det att uppnå internationell harmonisering av LCA-metodik när utbudet av ramverk är så stort?

Den 14 december genomförs ett webbinarium som fördjupar sig i just dessa frågor. Utgångspunkten är arbetet i samverkansprogramprojektet Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel.

Här kan du läsa mer om webbinariet och anmälda dig kostnadsfritt.

Webbinariet hålls på engelska.

Other posts

På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Read more »

News | 2022-03-25

EU-överblick ger kontext till svenska styrmedel

Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige…

Read more »

News | 2021-10-06

Medierapportering spelar roll i systemskiften

Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av slutsatserna…

Read more »

News | 2021-09-09

Stort intresse för kostnader för fossilfria tunga transporter

Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser. Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som…

Read more »

News | 2021-05-27

See all news »