Miljöprestanda för drivmedel kan beräknas med livscykelanalys, LCA. Men olika LCA-ramverk har olika villkor och angreppsätt vilket kan påverka resultat såväl som slutsatser. Risken finns att rekommendationerna för hur man kan förbättra miljöprestandan för ett drivmedel blir spretiga, något som kan skapa osäkerheter för producenter. Vilket drivmedel ska man satsa på? Går det att uppnå internationell harmonisering av LCA-metodik när utbudet av ramverk är så stort?

Den 14 december genomförs ett webbinarium som fördjupar sig i just dessa frågor. Utgångspunkten är arbetet i samverkansprogramprojektet Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel.

Här kan du läsa mer om webbinariet och anmälda dig kostnadsfritt.

Webbinariet hålls på engelska.

Other posts

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Read more »

News | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Read more »

News | 2023-10-12

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Read more »

News | 2023-12-18

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Read more »

News | 2024-03-12

See all news »