Miljöprestanda för drivmedel kan beräknas med livscykelanalys, LCA. Men olika LCA-ramverk har olika villkor och angreppsätt vilket kan påverka resultat såväl som slutsatser. Risken finns att rekommendationerna för hur man kan förbättra miljöprestandan för ett drivmedel blir spretiga, något som kan skapa osäkerheter för producenter. Vilket drivmedel ska man satsa på? Går det att uppnå internationell harmonisering av LCA-metodik när utbudet av ramverk är så stort?

Den 14 december genomförs ett webbinarium som fördjupar sig i just dessa frågor. Utgångspunkten är arbetet i samverkansprogramprojektet Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel.

Här kan du läsa mer om webbinariet och anmälda dig kostnadsfritt.

Webbinariet hålls på engelska.

Other posts

Detaljerat program publicerat för programkonferensen 16-17 november

Hur gör vi verklighet av de bästa förutsättningarna för biodrivmedel och el att på allvar bidra till transportsektorns minskade klimatpåverkan?…

Read more »

News | 2021-10-22

Nytt faktablad täcker in styrmedel för minskade utsläpp från fordonsflottan

I Sverige har vi ett antal nationella styrmedel inriktade mot att minska fordonens användning av fossila drivmedel och utsläpp av…

Read more »

News | 2021-10-15

Oljedådra kan vara resurseffektiv råvara för svensk HVO

Runt 2015 blev HVO en populär inblandningskomponent i drivmedel i Sverige, bland annat för att den kan tankas direkt i…

Read more »

News | 2021-09-27

Learn the basics about electrofuels and electric road systems

f3 produces fact sheets in different subject categories that relate to providing the transport sector with sustainable energy. Two new…

Read more »

News | 2021-05-11

See all news »