Om projektet
I projektet har systemrelaterade begränsningar och drivkrafter för en expansion av skogsbaserade biodrivmedel i Sverige studerats utifrån nio fallstudier av existerande eller planerade produktionsanläggningar för biodrivmedel där storleken varierar från pilot- till kommersiell skala. Genom litteraturstudier och intervjuer presenteras en uppdaterad och nyanserad bild av uppfattningarna hos potentiella och existerande biodrivmedelsproducenter gällande
- synergier och konkurrens kopplat till resurser, marknader och politiskt stöd
- strategier hos ledande aktörer inom biodrivmedelsproduktion och petrokemiska industri
- uppfattningar om genomförbarheten för olika drivmedel gällande produktion, distributionsinfrastruktur och fordonsflotta.
Studien stärker beslutsunderlagen för politiska och industriella beslutsfattare inom områden där: styrmedel stimulerar eller bör stimulera utvecklingen, kunskapen om funktionen hos olika drivkrafter och barriärer behöver förbättras och kunskapsluckor om möjligheter att producera skogsbaserade drivmedel i stor skala behöver täckas. Det sista är betydelsefullt i Sverige som har en historia av utveckling av biodrivmedelsanläggningar upp till pilotstorlek men där övergången till kommersiell skala sällan har skett.
Foto: FreeImages.com/Andreas Krappweis
Fakta
Projektledare
Philip Peck, Lunds universitet
Kontakt
philip.peck@iiiee.lu.se
Deltagare
Yuliya Voytenko, Lunds universitet // Stefan Grönkvist och Tomas Lönnqvist, KTH // Julia Hansson, IVL
Tidplan
Augusti 2014 - maj 2016
Total projektkostnad
1 326 002 SEK
Finansiärer
Energimyndigheten, f3:s parter, Lunds universitet, KTH och IVL
Energimyndighetens projektnummer i samverkansprogrammet
39116-1