One specific objective of Horizon 2020 is “to achieve a European transport system that is resource-efficient, climate- and environmentally-friendly, safe and seamless for the benefit of all citizens, the economy and society”.

Because of the increasing carbon footprint of the European transport sector, a broad range of measures are needed. These include a shift towards electric drives and sustainably produced biofuels – the latter especially for freight and heavy transport. Further, sustainably managed forests in Europe provide a large, and continuously increasing, amount of raw-materials for a large variety of products, including almost carbon dioxide neutral bio-energy.

This was the focus of the successful Brussels seminar ”Innovation in Forest, Fuel, Freight” on Thursday April 28th, which attracted almost 40 participants. The participants – representing the European Commission, national representations to the EU, technology platforms, interest organizations and industry – engaged in vivid discussions about challenges of sustainable transportation and forestry and about R&I actions needed to utilize their potentials.

The event was organized by f3, together with the advocacy platforms SusFor and Forum for Transport Innovation.

Presentations from the seminar are available here:

Strategy and Advocacy Platforms: The Swedish system for Horizon 2020 (Anna Tranberg, Vinnova)Forestry in the biobased economy (Johan Elvnert, The forest-baset Sector Technology Platform, FTP)Sustainable Forestry (Lars Högbom, Skogforsk – Forest Research Institute of Sweden)Innovation in Forest, Fuel and Freight (Matthias Maedge, Natural & bio Gas Vehicle Association, NGVA Europe)Sustainable fuels – Breaking the blend walls (Pål Börjesson, Environmental and Energy Systems Studies, Lund University)Cooperative ITS Corridor: Rotterdam – Frankfurt – Vienna (Fred Verweij, Rijkswaterstaat Water, Traffic and the Environment)European Truck Platooning Challenge 2016 (Odile Arbeit de Chalendar, Council of European Road Directors, CEDR)

 

Photo: Lars Högbom

Andra inlägg

Tvådelad vetenskaplig publicering om utvärdering av produktionsvägar för skogsbaserade biodrivmedel

I april 2018 kunde vi publicera en sammanfattande rapport på svenska från samverkansprogramprojektet Teknoekonomisk utvärdering av kortsiktiga och långsiktiga…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-22

Vilken roll spelar styrning av nätverk för nya hållbara teknologier?

Samverkansprogramprojektet Ett innovationspolitiskt ramverk och styrmedelsalternativ för utvecklingen av bioraffinaderier har i januari publicerat en artikel i vetenskapliga tidskriften Technological Forecasting…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-20

Lägre växthusgasutsläpp men dyrare framställning av biodrivmedel från halm, enligt ny artikel

Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans…

Läs mer »

Nyheter | 2018-10-05

Ökad hållbarhet i komplexa bioenergisystem genom parallell utveckling av utvärderingsmetodik och styrmedel

Bioenergiutvecklingen har skapat en omfattande debatt, både i och utanför forskarsamhället. Gemensamma utgångspunkter i diskussioner om bioenergi och biodrivmedelsproduktion kan…

Läs mer »

Nyheter | 2018-06-19

Se alla nyheter »