Intresset för metan som drivmedel ökar globalt, bland annat på grund av potentialen till minskning av luftföroreningar jämfört med dagens diesel- och bensindrivna fordon, särskilt i tungt trafikerade områden. Även i Sverige går det att se ett ökat användande av metan, såväl fossil som förnybar, men det rör sig om förhållandevis låga totalnivåer. Biogasmarknaden utvecklas ständigt och ett flertal tekniker för uppgradering, distribution och slutanvändning har ännu inte nått kommersiell tillämpning.

I en ny rapport från det avslutade samverkansprogramprojektet Metan som drivmedel – en gate-to-wheel-studie (METDRIV) analyseras och beskrivs energi-, växthusgas- och kostnadsprestanda för existerande och potentiella nya metanbaserade drivmedelssystem från ett well-to-wheel-perspektiv.

De övergripande slutsatserna visar att fordonssystem baserat på förnybar metan kan ge stora vinster ur växthusgassynpunkt jämfört med fossilbaserade fordonssystem.Vidare visar studien att energieffektiviteten är jämförbar eller något lägre jämfört med bensin- och dieseldrivna fordon och att WTW-kostnaderna är jämförbara eller något högre när dessa baseras på marknadspriserna för fossila drivmedel. Val av efterbehandlings- och distributionssystem för förnybar metan som drivmedel visas i studien ha en mindre betydelse för fordonssystemens WTW-prestanda avseende växthusgasreduktion, energieffektivitet och kostnader.

Projektet har letts av Pål Börjesson vid Lunds universitet med deltagare från Bio4Energy (LTU), E.on, Scania, Volvo och Göteborg energi.

På bilden syns Mikael Lantz vid presentation av projektet hos Volvo. Foto: Emmi Voogand, f3.

Andra inlägg

Tio fakta om biomassa för energiändamål

Sedan en tid tillbaka pågår en debatt om användningen av biomassa för olika energiändamål. Diskussionen förs såväl på tidningarnas debattsidor,…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-18

Politisk vilja grundläggande för biogasframgång

Hur biogasen utvecklas regionalt och lokalt kan bero på enskilda såväl som samspelande faktorer. För en framgångsrik utveckling, det vill…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-09

Lärorikt om läget för HTL

HTL står för hydrotermisk förvätskning och är en process för att bearbeta organiskt material till bioolja. Biooljan i sin tur…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-10

Livesändning 1 oktober – anmälan har öppnat!

Sex forskningsbaserade slutsatser om förnybara drivmedel och klimatmålen har tagits fram inom f3. Med dem visar vi att målet…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-04

Se alla nyheter »