Intresset för metan som drivmedel ökar globalt, bland annat på grund av potentialen till minskning av luftföroreningar jämfört med dagens diesel- och bensindrivna fordon, särskilt i tungt trafikerade områden. Även i Sverige går det att se ett ökat användande av metan, såväl fossil som förnybar, men det rör sig om förhållandevis låga totalnivåer. Biogasmarknaden utvecklas ständigt och ett flertal tekniker för uppgradering, distribution och slutanvändning har ännu inte nått kommersiell tillämpning.

I en ny rapport från det avslutade samverkansprogramprojektet Metan som drivmedel – en gate-to-wheel-studie (METDRIV) analyseras och beskrivs energi-, växthusgas- och kostnadsprestanda för existerande och potentiella nya metanbaserade drivmedelssystem från ett well-to-wheel-perspektiv.

De övergripande slutsatserna visar att fordonssystem baserat på förnybar metan kan ge stora vinster ur växthusgassynpunkt jämfört med fossilbaserade fordonssystem.Vidare visar studien att energieffektiviteten är jämförbar eller något lägre jämfört med bensin- och dieseldrivna fordon och att WTW-kostnaderna är jämförbara eller något högre när dessa baseras på marknadspriserna för fossila drivmedel. Val av efterbehandlings- och distributionssystem för förnybar metan som drivmedel visas i studien ha en mindre betydelse för fordonssystemens WTW-prestanda avseende växthusgasreduktion, energieffektivitet och kostnader.

Projektet har letts av Pål Börjesson vid Lunds universitet med deltagare från Bio4Energy (LTU), E.on, Scania, Volvo och Göteborg energi.

På bilden syns Mikael Lantz vid presentation av projektet hos Volvo. Foto: Emmi Voogand, f3.

Andra inlägg

Fossilfrihet och omställning av transportsektorn i Löfvens regeringsförklaring

I sin regeringsförklaring den 21 januari deklarerade Stefan Löfven att Sverige nu får en regering som består av Socialdemokraterna och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-22

f3 sammanfattar implementeringsplanen för bioenergi i EU:s SET-plan samt ETIP Bioenergys strategiska forskningsagenda

År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II),…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-20

Framåtblickande och engagerade innehåll på årets programkonferens

Den 22 november höll samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system sin årliga programkonferens. Samverkansprogrammet strävar efter att länka samman forskning och…

Läs mer »

Nyheter | 2018-11-23

Att utvärdera framtiden med dagens förutsättningar

Det finns ett stort antal möjliga kombinationer av råvaror, förbehandlingsmetoder och omvand­lingstekniker för storskalig produktion av biodrivmedel. Vidare har olika…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-19

Se alla nyheter »