Intresset för metan som drivmedel ökar globalt, bland annat på grund av potentialen till minskning av luftföroreningar jämfört med dagens diesel- och bensindrivna fordon, särskilt i tungt trafikerade områden. Även i Sverige går det att se ett ökat användande av metan, såväl fossil som förnybar, men det rör sig om förhållandevis låga totalnivåer. Biogasmarknaden utvecklas ständigt och ett flertal tekniker för uppgradering, distribution och slutanvändning har ännu inte nått kommersiell tillämpning.

I en ny rapport från det avslutade samverkansprogramprojektet Metan som drivmedel – en gate-to-wheel-studie (METDRIV) analyseras och beskrivs energi-, växthusgas- och kostnadsprestanda för existerande och potentiella nya metanbaserade drivmedelssystem från ett well-to-wheel-perspektiv.

De övergripande slutsatserna visar att fordonssystem baserat på förnybar metan kan ge stora vinster ur växthusgassynpunkt jämfört med fossilbaserade fordonssystem.Vidare visar studien att energieffektiviteten är jämförbar eller något lägre jämfört med bensin- och dieseldrivna fordon och att WTW-kostnaderna är jämförbara eller något högre när dessa baseras på marknadspriserna för fossila drivmedel. Val av efterbehandlings- och distributionssystem för förnybar metan som drivmedel visas i studien ha en mindre betydelse för fordonssystemens WTW-prestanda avseende växthusgasreduktion, energieffektivitet och kostnader.

Projektet har letts av Pål Börjesson vid Lunds universitet med deltagare från Bio4Energy (LTU), E.on, Scania, Volvo och Göteborg energi.

På bilden syns Mikael Lantz vid presentation av projektet hos Volvo. Foto: Emmi Voogand, f3.

Andra inlägg

På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-25

Många perspektiv på möjligheterna med förnybara drivmedel vid årets programkonferens

Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga…

Läs mer »

Nyheter | 2021-11-23

Skogsrestbaserade drivmedel visar upp god klimatprestanda

Droppar i tanken eller en ny tank? Svaret på frågan om vilket drivmedel som bör tillverkas av skogsrester skiljer sig…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-16

Forskning och fakta behöver återfå sin tyngd i bioenergidebatten

Vi måste nyansera en alldeles för polariserad och missledd debatt. Det var den samlade innebörden i replikskiftet mellan de medverkande…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-03

Se alla nyheter »