Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål om minskade koldioxidutsläpp från och med 2025 (15 %), och vägledande mål för 2030 (30 %). Minskningarna görs relativt år 2019 i registrerade fordons deklarationer. Enligt direktivet är det CO2-utsläppen från fordonet som räknas, oavsett fossilt eller förnybart ursprung hos drivmedlet. Det innebär att direktivet inte har något Well-to-tank-perspektiv, och att fordonstillverkarna inte får någon kredit i att uppfylla målen för produkter som kan använda förnybara bränslen.

Även det så kallade ”Clean Vehicle Directive”, direktivet om rena och energieffektiva fordon, förväntas bli betydelsefullt för flera branscher. Direktivet reglerar offentlig upphandling av fordon och väntas få stor påverkan vid framtida upphandlingar av bussar, sopbilar, färdtjänst, bilar och andra tjänstefordon inom bland annat offentlig sektor. Revideringen av direktivet görs för att förstärka den offentliga upphandlingens betydelse för att främja marknadsintroduktionen av rena och energieffektiva vägfordon.

Enligt nuvarande förslag till direktivet kännetecknas ett ”rent fordon” av de drivmedel som omfattas av infrastrukturdirektivet, det vill säga ED95, HVO, FAME, metangas (både fossil och biogas) med flera. Drivmedel som utesluts är de som betecknas med hög risk på ILUC-listan, t.ex. palmoljebaserade drivmedel. Direktivet innehåller också en definition på nollemissionsfordon.

På Sveriges riksdags webb kan man läsa mer om förslagen till de ändrade direktiven:

Andra inlägg

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Fler samhällsnyttor än klimatet kan värderas med ny metod

Förnybara drivmedel värderas idag huvudsakligen för sin klimatnytta. En nyutvecklad metod sätter pris på fler nyttor som har betydelse för…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

Shaping the biomass energy discourse

Over a hundred registered participants joined last Friday’s free webinar aimed at bridging knowledge gaps about the use of biomass…

Läs mer »

Nyheter | 2021-12-17

Detaljerat program publicerat för programkonferensen 16-17 november

Hur gör vi verklighet av de bästa förutsättningarna för biodrivmedel och el att på allvar bidra till transportsektorns minskade klimatpåverkan?…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-22

Se alla nyheter »