Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål om minskade koldioxidutsläpp från och med 2025 (15 %), och vägledande mål för 2030 (30 %). Minskningarna görs relativt år 2019 i registrerade fordons deklarationer. Enligt direktivet är det CO2-utsläppen från fordonet som räknas, oavsett fossilt eller förnybart ursprung hos drivmedlet. Det innebär att direktivet inte har något Well-to-tank-perspektiv, och att fordonstillverkarna inte får någon kredit i att uppfylla målen för produkter som kan använda förnybara bränslen.

Även det så kallade ”Clean Vehicle Directive”, direktivet om rena och energieffektiva fordon, förväntas bli betydelsefullt för flera branscher. Direktivet reglerar offentlig upphandling av fordon och väntas få stor påverkan vid framtida upphandlingar av bussar, sopbilar, färdtjänst, bilar och andra tjänstefordon inom bland annat offentlig sektor. Revideringen av direktivet görs för att förstärka den offentliga upphandlingens betydelse för att främja marknadsintroduktionen av rena och energieffektiva vägfordon.

Enligt nuvarande förslag till direktivet kännetecknas ett ”rent fordon” av de drivmedel som omfattas av infrastrukturdirektivet, det vill säga ED95, HVO, FAME, metangas (både fossil och biogas) med flera. Drivmedel som utesluts är de som betecknas med hög risk på ILUC-listan, t.ex. palmoljebaserade drivmedel. Direktivet innehåller också en definition på nollemissionsfordon.

På Sveriges riksdags webb kan man läsa mer om förslagen till de ändrade direktiven:

Andra inlägg

Vårens utlysning ledde till tolv nya projekt

Nyligen tillkännagavs de första sex projekten efter vårens utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nu kan vi berätta…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-26

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Nytt faktablad om bioflygbränsle

Jet A1, också benämnt som flygfotogen eller jetbränsle, är det drivmedel som används i flygplan och helikoptrar drivna med jetmotorer.

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-11

Producenternas syn på villkoren för biogasutveckling i ny artikel

I mars berättade vi om samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys som intervjuat aktörer längs värdekedjan för…

Läs mer »

Nyheter | 2019-08-12

Se alla nyheter »