En enig partsstämma har valt Annika Åhnberg som ny ordförande i f3. Hon efterträder Thomas Johannesson som haft rollen sedan starten av f3 2011.

”Drivmedelsfrågan är otroligt viktig för en hållbar framtid men utvecklingen går långsamt och diskussionen tar ofta fel riktning” tycker Annika Åhnberg. ”Dagens politiska kortsiktighet kan inte skapa rätt förutsättningar för den utmaning som vi står inför, och konsultrapporter kan inte ersätta forskning. Utvecklingen måste baseras på fakta och kunskap som backas upp av forskning” säger hon, med betoning på måste.

Annika har ur flera perspektiv en mycket bred bakgrund: Hon är till utbildningen socionom och varit aktiv politiskt på olika nivåer och i olika roller, bland annat som ledamot i jordbruksutskottet och miljötalesperson för vänsterpartiet. Mellan 1996 och 1998 var hon jordbruksminister i regeringen Persson.

Som anställd hos bland annat KF Konsument sysslade hon under mitten av 1990-talet med märkning av genmodifierade livsmedel och handel med tredje världen. Hon har också arbetat som informationsdirektör och vice VD för DeLaval.

Annika är ledamot i Kungliga skogs- och lantbruksakademien (KSLA) sedan 1999, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) sedan 2000 och Kungliga Fysiografiska sällskapet i Lund sedan 2008. Utöver det kan nämnas uppdrag inom Axfoundation, Ekologiskt forum, Formas forskarråd och Axfood. Sveriges lantbruksuniversitet utnämnde 2007 Annika till agronomie hedersdoktor för sitt insiktsfulla arbete för en god djuromsorg i förening med ett bärkraftigt svenskt lantbruk.

f3 är glada att välkomna Annika till posten som ny ordförande från och med 8 februari 2017!

Foto: Emmi Voogand, f3.

Andra inlägg

Vätgasproduktion på macken kan påskynda introduktionen av vätgas

Framtidens multitankstation kan komma att producera förnybar vätgas på plats för sina kunder. Det visar en ny utvärdering av…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-20

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-22

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Se alla nyheter »