Det finns ett stort antal möjliga kombinationer av råvaror, förbehandlingsmetoder och omvand­lingstekniker för storskalig produktion av biodrivmedel. Vidare har olika produktionsvägar varierande prestanda vad gäller lönsamhet och koldioxidutsläpp. För att producera biodrivmedel i stor skala krävs omfattande strategiska investeringsbeslut, vilket i sin tur ställer stora krav på avancerade framåtblickande utvärderingsmetoder. Men går det att undvika att utvärderingar av framtida bioraffinaderikoncept utifrån dagens förutsättningar leder till felaktiga slutsatser?

Projektet Långsiktig hållbarhetsutvärdering av fossilfria drivmedelsproduktionskoncept presenterar en fördjupad analys av de metoder och verktyg som används inom fyra svenska forskar­grupper för den här typen av utvärderingar. Genom detta belyser projektet den potentiella styrkan av att analysera bioraffinaderikoncept med framåtblickande teknoekonomiska metoder och livscykelanalysmetoder i kombination med scenarier som beskriver möjliga framtida utvecklingsvägar för bakgrundsenergisystemet. Man pekar också på behovet av utökat samarbete och utbyte av data mellan bioraffinaderi­processutvecklare, värdekedjeanalytiker, teknoekonomiska analytiker och livscykelanalytiker samt energisystemmodellerare.

Simon Harvey, Chalmers, har lett projektet som genomförts tillsammans med deltagare från Bio4Energy/LTU och Lunds universitet inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Läs mer och ladda ner projektrapporten här.

Andra inlägg

EU-överblick ger kontext till svenska styrmedel

Sverige är en av EU:s största konsumenter av biodrivmedel för transporter och också en stor importör. Inom EU påverkas Sverige…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-06

Sant och falskt om biomassans klimatpåverkan

Det pågår en intensiv debatt om användningen av biomassa för olika energiändamål, till exempel drivmedelsproduktion. Diskussionen förs inom skogs- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-24

Känd teknik i ny kombination ger mer biodrivmedel

Ett nytt sätt att kombinera termokemiska tekniker kan bidra till målet att minska klimatutsläppen från transportsektorn. I projektet BioFlex…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-06

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Se alla nyheter »