Det finns ett stort antal möjliga kombinationer av råvaror, förbehandlingsmetoder och omvand­lingstekniker för storskalig produktion av biodrivmedel. Vidare har olika produktionsvägar varierande prestanda vad gäller lönsamhet och koldioxidutsläpp. För att producera biodrivmedel i stor skala krävs omfattande strategiska investeringsbeslut, vilket i sin tur ställer stora krav på avancerade framåtblickande utvärderingsmetoder. Men går det att undvika att utvärderingar av framtida bioraffinaderikoncept utifrån dagens förutsättningar leder till felaktiga slutsatser?

Projektet Långsiktig hållbarhetsutvärdering av fossilfria drivmedelsproduktionskoncept presenterar en fördjupad analys av de metoder och verktyg som används inom fyra svenska forskar­grupper för den här typen av utvärderingar. Genom detta belyser projektet den potentiella styrkan av att analysera bioraffinaderikoncept med framåtblickande teknoekonomiska metoder och livscykelanalysmetoder i kombination med scenarier som beskriver möjliga framtida utvecklingsvägar för bakgrundsenergisystemet. Man pekar också på behovet av utökat samarbete och utbyte av data mellan bioraffinaderi­processutvecklare, värdekedjeanalytiker, teknoekonomiska analytiker och livscykelanalytiker samt energisystemmodellerare.

Simon Harvey, Chalmers, har lett projektet som genomförts tillsammans med deltagare från Bio4Energy/LTU och Lunds universitet inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Läs mer och ladda ner projektrapporten här.

Andra inlägg

Producenternas syn på villkoren för biogasutveckling i ny artikel

I mars berättade vi om samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys som intervjuat aktörer längs värdekedjan för…

Läs mer »

Nyheter | 2019-08-12

Regional biogasutveckling temat på en heldagsworkshop i Stockholm

Den 27 maj anordnade IVL Svenska Miljöinstitutet och LTU en projektworkshop om regional biogasutveckling inom ramen för samverkansprogramprojektet Nätverk, lokala…

Läs mer »

Nyheter | 2019-06-26

Biobränsle, styrmedel och flygskam – hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?

Från vänster på bilden: Jörgen Larsson, Chalmers; Maria Wetterstrand, särskild utredare för Biojetutredningen; Sören Eriksson, Preem; Ingrid Nohlgren, f3 och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-28

Ändringar i två EU-direktiv väntas få påverkan på fordonsproducenter

Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-12

Se alla nyheter »