Det finns ett stort antal möjliga kombinationer av råvaror, förbehandlingsmetoder och omvand­lingstekniker för storskalig produktion av biodrivmedel. Vidare har olika produktionsvägar varierande prestanda vad gäller lönsamhet och koldioxidutsläpp. För att producera biodrivmedel i stor skala krävs omfattande strategiska investeringsbeslut, vilket i sin tur ställer stora krav på avancerade framåtblickande utvärderingsmetoder. Men går det att undvika att utvärderingar av framtida bioraffinaderikoncept utifrån dagens förutsättningar leder till felaktiga slutsatser?

Projektet Långsiktig hållbarhetsutvärdering av fossilfria drivmedelsproduktionskoncept presenterar en fördjupad analys av de metoder och verktyg som används inom fyra svenska forskar­grupper för den här typen av utvärderingar. Genom detta belyser projektet den potentiella styrkan av att analysera bioraffinaderikoncept med framåtblickande teknoekonomiska metoder och livscykelanalysmetoder i kombination med scenarier som beskriver möjliga framtida utvecklingsvägar för bakgrundsenergisystemet. Man pekar också på behovet av utökat samarbete och utbyte av data mellan bioraffinaderi­processutvecklare, värdekedjeanalytiker, teknoekonomiska analytiker och livscykelanalytiker samt energisystemmodellerare.

Simon Harvey, Chalmers, har lett projektet som genomförts tillsammans med deltagare från Bio4Energy/LTU och Lunds universitet inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Läs mer och ladda ner projektrapporten här.

Andra inlägg

Registreringen har öppnat för programkonferensen

Nu har registreringen öppnat för den årliga programkonferensen inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Årets titel är ”Flera filer mot…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-19

LCA-studier av godstransporter jämförda

Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-13

Förnybart inom sjöfarten – hur ser utvecklingen ut och vad påverkar aktörernas val av drivmedel?

Till 2050 bör växthusgasutsläppen från sjöfarten minska med 50% jämfört med 2008, enligt IMO (International Maritime Organization). Eftersom andra åtgärder…

Läs mer »

Nyheter | 2018-06-04

Påverkan på ekosystemtjänster av odling av sockertång och sjöpungar för biodrivmedelsproduktion

Två av flera potentiella marina råvaror för framställning av biodrivmedel som kan odlas i Sve­rige är makroalger (sockertång) och sjöpungar.

Läs mer »

Nyheter | 2018-02-27

Se alla nyheter »