Anaerobic fermentation of agricultural wastes such as crop residues and animal manure, producing biogas, is an example of an advanced biofuel that can contribute to the EU target of a minimum 10% of transport fuels from renewable sources in 2020. A recently published f3 report presents a spatially explicit approach for estimating the availability of agricultural wastes across the EU, also including an analysis of how key economic and technical constraints such as minimum viable plant size, maximum collection distances for substrates, and substrate composition affects the total potential for biogas production.

In the study, researchers Rasmus Einarsson, Martin Persson, Christel Cederberg  and Göran Berndes from Chalmers University of Technology, Mikael Lantz, Lund University (LTH) and Johan Torén, SP Technical Research Institute of Sweden, found that three quarters of the manure and a fifth of the crop residues may be technically and economically exploitable for biogas production, yielding a total biogas potential from agricultural wastes of almost 700 PJ (HHV) per year in the EU (28 countries).

They also found that constraints regarding, e.g., maximum DM content, minimum C:N ratio, and minimum production scale all play a large role in determining the biogas potential from crop residues and manure. However, these limitations can be tackled either by loosening the constraints on the substrate supply (e.g. using dry digestion technology, or small-scale biogas plants) or by changing the substrate supply itself (adding energy crops or other suitable co-substrates to improve the chemical composition and support a larger production scale).

Access the final report at the project site.

Andra inlägg

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg

EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.

Läs mer »

Nyheter | 2024-10-07

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »