Utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, som har antagit namnet Biojetutredningen, lämnade i måndags den 4 mars över sitt betänkande till regeringen. Uppdraget för utredningen har bland annat varit att analysera hur flygets användning av hållbara biobränslen med hög klimatprestanda kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan och att föreslå lämpliga styrmedel för att uppnå den önskvärda förändringen.

Utredningen föreslår ändringar i ett antal olika lagar. Bland annat vill man tillämpa reduktionsplikt för flyget från och med 2021, med gradvis ökande krav på inblandning av förnybart flygbränsle för allt flygfotogen som tankas på svenska flygplatser, både för inrikes- och utrikesflyg. Målet är att inblandningen av förnybart ska vara på 1-5 procent fram till år 2025, för att därefter snabbt öka till 30 procent år 2030.

Att inblandningskravet höjs successivt har att göra med att Sverige idag inte har någon inhemsk produktion av förnybart flygbränsle. Reduktionsplikten har med andra ord ett tvådelat syfte, dels att öka produktion inom Sverige och att främja användningen av förnybara flygbränslen. Enligt en artikel från Chalmers, som uppmärksammar Anna Elofsson, sekreterare i utredningen, tar man upp att det redan idag är tekniskt möjligt för flyget att använda biobränsle. Flyget är certifierat för upp till 50 procents inblandning.

Här finns hela utredningen. Nu ska den remissas till bland andra myndigheter, branschaktörer, universitet, kommuner och landsting.

Andra inlägg

Tio fakta om biomassa för energiändamål

Sedan en tid tillbaka pågår en debatt om användningen av biomassa för olika energiändamål. Diskussionen förs såväl på tidningarnas debattsidor,…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-18

Politisk vilja grundläggande för biogasframgång

Hur biogasen utvecklas regionalt och lokalt kan bero på enskilda såväl som samspelande faktorer. För en framgångsrik utveckling, det vill…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-09

Konkurrenskraftiga drop-in-bränslen från massaindustrin ger dubbla vinster

Strategiskt viktiga drop-in-bränslen kan produceras kostnadseffektivt av biprodukter i massaindustrin. Det ger både klimatvinster, ekonomiska vinster och mer pappersmassa. Efterfrågan…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-13

Webinarier om resultat från samverkansprogrammet inleds i höst

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system inleder i höst en serie webinarier där resultaten från projekt i programmet presenteras kortfattat och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-08-18

Se alla nyheter »