Utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, som har antagit namnet Biojetutredningen, lämnade i måndags den 4 mars över sitt betänkande till regeringen. Uppdraget för utredningen har bland annat varit att analysera hur flygets användning av hållbara biobränslen med hög klimatprestanda kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan och att föreslå lämpliga styrmedel för att uppnå den önskvärda förändringen.

Utredningen föreslår ändringar i ett antal olika lagar. Bland annat vill man tillämpa reduktionsplikt för flyget från och med 2021, med gradvis ökande krav på inblandning av förnybart flygbränsle för allt flygfotogen som tankas på svenska flygplatser, både för inrikes- och utrikesflyg. Målet är att inblandningen av förnybart ska vara på 1-5 procent fram till år 2025, för att därefter snabbt öka till 30 procent år 2030.

Att inblandningskravet höjs successivt har att göra med att Sverige idag inte har någon inhemsk produktion av förnybart flygbränsle. Reduktionsplikten har med andra ord ett tvådelat syfte, dels att öka produktion inom Sverige och att främja användningen av förnybara flygbränslen. Enligt en artikel från Chalmers, som uppmärksammar Anna Elofsson, sekreterare i utredningen, tar man upp att det redan idag är tekniskt möjligt för flyget att använda biobränsle. Flyget är certifierat för upp till 50 procents inblandning.

Här finns hela utredningen. Nu ska den remissas till bland andra myndigheter, branschaktörer, universitet, kommuner och landsting.

Andra inlägg

Producenternas syn på villkoren för biogasutveckling i ny artikel

I mars berättade vi om samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys som intervjuat aktörer längs värdekedjan för…

Läs mer »

Nyheter | 2019-08-12

Aktörer längs värdekedjan för biogas intervjuade om utvecklingshinder

I Sverige har biogas använts som drivmedel i över 20 år och teknologin för produktion, distribution och användning är kommersiellt…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-05

VTI är ny part i f3

En enig partsstämma valde den 29 januari in VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som ny part i f3. VTI…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-30

Lägre växthusgasutsläpp men dyrare framställning av biodrivmedel från halm, enligt ny artikel

Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans…

Läs mer »

Nyheter | 2018-10-05

Se alla nyheter »