Utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, som har antagit namnet Biojetutredningen, lämnade i måndags den 4 mars över sitt betänkande till regeringen. Uppdraget för utredningen har bland annat varit att analysera hur flygets användning av hållbara biobränslen med hög klimatprestanda kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan och att föreslå lämpliga styrmedel för att uppnå den önskvärda förändringen.

Utredningen föreslår ändringar i ett antal olika lagar. Bland annat vill man tillämpa reduktionsplikt för flyget från och med 2021, med gradvis ökande krav på inblandning av förnybart flygbränsle för allt flygfotogen som tankas på svenska flygplatser, både för inrikes- och utrikesflyg. Målet är att inblandningen av förnybart ska vara på 1-5 procent fram till år 2025, för att därefter snabbt öka till 30 procent år 2030.

Att inblandningskravet höjs successivt har att göra med att Sverige idag inte har någon inhemsk produktion av förnybart flygbränsle. Reduktionsplikten har med andra ord ett tvådelat syfte, dels att öka produktion inom Sverige och att främja användningen av förnybara flygbränslen. Enligt en artikel från Chalmers, som uppmärksammar Anna Elofsson, sekreterare i utredningen, tar man upp att det redan idag är tekniskt möjligt för flyget att använda biobränsle. Flyget är certifierat för upp till 50 procents inblandning.

Här finns hela utredningen. Nu ska den remissas till bland andra myndigheter, branschaktörer, universitet, kommuner och landsting.

Andra inlägg

Scenarier för användning av LGB i Sverige i avslutat f3-projekt

Om vi riktar blicken mot 2030, vad är realistiskt att tro om användningen av LBG i olika sektorer i Sverige?…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-15

Fullständigt program för konferensen Building a sustainable European biofuel industry

Den 4-6 november är det dags för konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg. Den är ett…

Läs mer »

Nyheter | 2019-10-24

VTI är ny part i f3

En enig partsstämma valde den 29 januari in VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som ny part i f3. VTI…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-30

Framåtblickande och engagerade innehåll på årets programkonferens

Den 22 november höll samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system sin årliga programkonferens. Samverkansprogrammet strävar efter att länka samman forskning och…

Läs mer »

Nyheter | 2018-11-23

Se alla nyheter »