Att med hjälp av politiska beslut och styrmedel göra anpassningar till klimatförändringar står högt på agendan i både nationella och internationella sammanhang, inte minst i transportsektorn. Ofta nämns förnybara energikällor som hållbara alternativ till fossila bränslen. För att kunna besluta om den övergripande hållbarheten hos olika drivmedel behövs dock en grundlig kartläggning av miljörelaterade och sociala aspekter kopplat till produktionen av dessa. Kunskap om vilka ekosystemtjänster som påverkar och påverkas av biodrivmedelsproduktionen blir i detta sammanhang en nödvändighet.

Biodrivmedel och ekosystemtjänster är ett nyligen avslutat samverkansprogramprojekt som tittat närmare på ekosystemtjänster och tillhörande indikatorer vid en eventuell ökad svensk biodrivmedelsproduktion från skog och jordbruk. Påverkan på en rad olika områden inkluderas, bland annat markkvalitet, kolinlagring och rekreation. En översiktlig jämförelse med effekter på eko­systemtjänster kopplat till produktionen av fossil diesel ingår också.

Kartläggningen har gjorts med utgångspunkt i befintlig litteratur och med hjälp av klassificeringssystemet CICES och modellen Ecosystem Service Cascade. Den generella slutsatsen är att olika faktorer och steg i biodrivmedelsproduktion från skog och jordbruk gynnar, belastar eller har neutral påverkan på olika ekosystemtjänster. Fossil dieselproduktion påverkar ekosystemtjänster på ett helt annat sätt, då den belastar andra livsmiljöer än de som påverkas vid biodrivmedelsprodukt­ion.

Att använda beskrivande och kvantifierande värdering av ekosystem­tjänster är viktigt för att förstå betydelsen av påverkan från biodrivmedelsproduktion. Samtidigt är det en utmaning att operationalisera ett hållbarhetssystem baserat på indikatorer för ekosystemtjänster eftersom det fortfarande finns en del kunskapsluckor kring ekosystemtjänstvärderingar. Hur påverkan på ekosystemtjänster från olika drivmedel ska kunna jämföras måste också diskuteras vidare.

Projektet har letts av Karin Hansen, IVL, med deltagare från IVL, SLU och Stockholms universitet.

Andra inlägg

Visualiseringar för ökad förståelse för transportomställningen

Vad är den centrala okunskapen när det gäller omställningen av transportsektorn till fossilfrihet? Vad känner politiker och allmänhet generellt inte…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-15

Nyskapande och radikala idéer utlysta av SIO Bioinnovation

Den 4 december öppnade det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation utlysningen ”Hypotesprövningar steg 1 inom BioInnovation: nyskapande projekt med högre risk”. Syftet…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-10

Informationstillfälle om ansökningar inom pågående utlysning i samverkansprogrammet

Den 16 januari 2019 erbjuds en informations- och frågestund via Skype för dig som planerar att söka stöd inom den…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-03

Lägre växthusgasutsläpp men dyrare framställning av biodrivmedel från halm, enligt ny artikel

Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans…

Läs mer »

Nyheter | 2018-10-05

Se alla nyheter »