När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för förnybara sjöfartsbränslen blev det tydligt att de ekonomiska motiven väger tyngst, åtminstone för redare och tillverkare av bränslen och motorer. Det presenteras i en nya artikel som kopplas till projektet, och som nu accepterats för publikation i Biomass & Energy.

Studien som artikeln redogör för har låtit en panel av relevanta aktörer inom sjöfarten redogöra för hur de skulle välja mellan sju olika drivmedel, däribland LNG, förnybar metanol och HVO. För branschaktörerna väger priset på bränsle högst vid rankningen, medan samtliga representanter för myndigheter prioriterar miljökriterier vid val av drivmedel. Konsekvensen blir att olika preferenser kan styra valet av drivmedel, och det visar också på att styrmedel behöver utformas så att de stödjer förnybara alternativ.

Artikeln är länkad från projektets sida.

Andra inlägg

Så presterar de fossilfria alternativen för tunga fordon

Eldrift av tunga långväga godstransporter är ett överraskande bra alternativ för omställningen till fossilfritt redan 2030, både ur klimat- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-04

Aktörssamverkan ger viktig kunskap till styrmedelsutveckling för ett fossilfritt jordbruk

Jordbrukets koppling till drivmedel handlar dels om energi för att driva maskiner, dels om aspekter på råvaror och markanvändning i…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-12

Biodrivmedel och elektrifiering spelar olika roller men båda behövs

Biodrivmedel, el eller nåt annat? Svaret om vad som på sikt ska ersätta fossila drivmedel är givetvis inte så enkelt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-12

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-20

Se alla nyheter »