När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för förnybara sjöfartsbränslen blev det tydligt att de ekonomiska motiven väger tyngst, åtminstone för redare och tillverkare av bränslen och motorer. Det presenteras i en nya artikel som kopplas till projektet, och som nu accepterats för publikation i Biomass & Energy.

Studien som artikeln redogör för har låtit en panel av relevanta aktörer inom sjöfarten redogöra för hur de skulle välja mellan sju olika drivmedel, däribland LNG, förnybar metanol och HVO. För branschaktörerna väger priset på bränsle högst vid rankningen, medan samtliga representanter för myndigheter prioriterar miljökriterier vid val av drivmedel. Konsekvensen blir att olika preferenser kan styra valet av drivmedel, och det visar också på att styrmedel behöver utformas så att de stödjer förnybara alternativ.

Artikeln är länkad från projektets sida.

Andra inlägg

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Vattenburen kollektivtrafik kan bli fossiloberoende på flera sätt

Genom att knyta samman noder och avlasta väg- och spårbunden trafik är den vattenburna kollektivtrafiken viktig i ett effektivt kollektivtrafiksystem.

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

f3 fick besöka Preem

Tidigare i veckan genomfördes ett av två årliga koordinatormöten med cirkulerande värdskap då f3:s medlemmar besökte Preemraff i Lysekil. Preem…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-28

Svenska HVO-råvaror presenterades i webbinarium

Det finns flera alternativ till importerade råvaror för den svenska HVO-produktionen. I projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan pekar man ut…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-11

Se alla nyheter »