När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för förnybara sjöfartsbränslen blev det tydligt att de ekonomiska motiven väger tyngst, åtminstone för redare och tillverkare av bränslen och motorer. Det presenteras i en nya artikel som kopplas till projektet, och som nu accepterats för publikation i Biomass & Energy.

Studien som artikeln redogör för har låtit en panel av relevanta aktörer inom sjöfarten redogöra för hur de skulle välja mellan sju olika drivmedel, däribland LNG, förnybar metanol och HVO. För branschaktörerna väger priset på bränsle högst vid rankningen, medan samtliga representanter för myndigheter prioriterar miljökriterier vid val av drivmedel. Konsekvensen blir att olika preferenser kan styra valet av drivmedel, och det visar också på att styrmedel behöver utformas så att de stödjer förnybara alternativ.

Artikeln är länkad från projektets sida.

Andra inlägg

Nytt faktablad om bioflygbränsle

Jet A1, också benämnt som flygfotogen eller jetbränsle, är det drivmedel som används i flygplan och helikoptrar drivna med jetmotorer.

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-11

f3:s parter fick insyn i Klimatpolitiska rådets arbete

Den 6 februari samlades f3:s parter i Göteborg för den årliga stämman. Utöver den formella stämmans program fick representanterna också…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-10

Stor spännvidd bland de nio nya projekten i samverkansprogrammet

Äntligen kan vi meddela utfallet av vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nio projekt har beviljats finansiering…

Läs mer »

Nyheter | 2019-07-02

Lunchseminarium om flygets klimatpåverkan med Maria Wetterstrand

Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-12

Se alla nyheter »