När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för förnybara sjöfartsbränslen blev det tydligt att de ekonomiska motiven väger tyngst, åtminstone för redare och tillverkare av bränslen och motorer. Det presenteras i en nya artikel som kopplas till projektet, och som nu accepterats för publikation i Biomass & Energy.

Studien som artikeln redogör för har låtit en panel av relevanta aktörer inom sjöfarten redogöra för hur de skulle välja mellan sju olika drivmedel, däribland LNG, förnybar metanol och HVO. För branschaktörerna väger priset på bränsle högst vid rankningen, medan samtliga representanter för myndigheter prioriterar miljökriterier vid val av drivmedel. Konsekvensen blir att olika preferenser kan styra valet av drivmedel, och det visar också på att styrmedel behöver utformas så att de stödjer förnybara alternativ.

Artikeln är länkad från projektets sida.

Andra inlägg

Aktörssamverkan ger viktig kunskap till styrmedelsutveckling för ett fossilfritt jordbruk

Jordbrukets koppling till drivmedel handlar dels om energi för att driva maskiner, dels om aspekter på råvaror och markanvändning i…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-12

f3:s årsrapport för 2020

Nu har vi publicerat vår årsrapport för 2020 som berättar om projekt och aktiviteter som genomförts under det gångna året.

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-19

Politisk vilja grundläggande för biogasframgång

Hur biogasen utvecklas regionalt och lokalt kan bero på enskilda såväl som samspelande faktorer. För en framgångsrik utveckling, det vill…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-09

Konkurrenskraftiga drop-in-bränslen från massaindustrin ger dubbla vinster

Strategiskt viktiga drop-in-bränslen kan produceras kostnadseffektivt av biprodukter i massaindustrin. Det ger både klimatvinster, ekonomiska vinster och mer pappersmassa. Efterfrågan…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-13

Se alla nyheter »