När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för förnybara sjöfartsbränslen blev det tydligt att de ekonomiska motiven väger tyngst, åtminstone för redare och tillverkare av bränslen och motorer. Det presenteras i en nya artikel som kopplas till projektet, och som nu accepterats för publikation i Biomass & Energy.

Studien som artikeln redogör för har låtit en panel av relevanta aktörer inom sjöfarten redogöra för hur de skulle välja mellan sju olika drivmedel, däribland LNG, förnybar metanol och HVO. För branschaktörerna väger priset på bränsle högst vid rankningen, medan samtliga representanter för myndigheter prioriterar miljökriterier vid val av drivmedel. Konsekvensen blir att olika preferenser kan styra valet av drivmedel, och det visar också på att styrmedel behöver utformas så att de stödjer förnybara alternativ.

Artikeln är länkad från projektets sida.

Andra inlägg

Lärorikt om läget för HTL

HTL står för hydrotermisk förvätskning och är en process för att bearbeta organiskt material till bioolja. Biooljan i sin tur…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-10

Nu tillkännager vi starten av sex nya projekt

Vätgas i multitankstationer. Biltrafikens påverkan på klimatmål. LBG i sjöfarten. Effektiv biomassaanvändning. Snabbväxande lövträd som…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-16

Beteende i fokus på Transportforum 2020

Transportforum är Nordens största årligen återkommande konferens om transport och infrastruktur. Den har arrangerats sedan 1984 och skulle kunna redovisa…

Läs mer »

Nyheter | 2020-01-13

f3-faktablad om förändrad markanvändning publicerat

I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-10

Se alla nyheter »