Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar.

Det visar en ny vetenskaplig studie av forskare på Chalmers som ingår i gruppen för samverkansprogramprojektet Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet.

Men en övergång från bensin- och dieselbilar till elbilar innebär en ökad efterfrågan på batterier, och batterier till elbilar kritiseras ofta för att orsaka stora utsläpp av växthusgaser i tillverkningsskedet. I den nypublicerade studien har forskarna tagit hänsyn till utsläppen från tillverkningen, samt från produktion av el till driften.

En sammanställning visar att de genomsnittliga utsläppen i global batteritillverkning skulle kunna minska med omkring två tredjedelar per kilowattimme batterikapacitet fram till 2045. Men den totala effekten på transportsektorns utsläpp dröjer dock eftersom utfasningen av fossilbilar sker successivt.

Läs ett pressmeddelande hos Chalmers om studien. Där länkas också artikeln.

Andra inlägg

Uppdaterade fakta om produktion av svenska drivmedel

Nyfiken på hur mycket förnybar diesel som produceras – och hur mycket som planeras? Vi har nu uppdaterat vårt faktablad…

Läs mer »

Nyheter | 2025-11-11

Nytt faktablad sammanställer uppskattningar av EU:s framtida biomassapotential

Biomassa är en förnybar resurs, men tillgången är begränsad. Kunskap om den framtida potentialen, under olika förutsättningar, är därmed central…

Läs mer »

Nyheter | 2025-09-16

Nu väntar nya uppdrag för f3:s klusterledare Ingrid Nohlgren

Det är med visst vemod som jag nu lämnar f3 efter 7,5 år. För det har verkligen varit en spännande…

Läs mer »

Nyheter | 2025-08-20

Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme

Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-27

Se alla nyheter »