Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar.

Det visar en ny vetenskaplig studie av forskare på Chalmers som ingår i gruppen för samverkansprogramprojektet Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet.

Men en övergång från bensin- och dieselbilar till elbilar innebär en ökad efterfrågan på batterier, och batterier till elbilar kritiseras ofta för att orsaka stora utsläpp av växthusgaser i tillverkningsskedet. I den nypublicerade studien har forskarna tagit hänsyn till utsläppen från tillverkningen, samt från produktion av el till driften.

En sammanställning visar att de genomsnittliga utsläppen i global batteritillverkning skulle kunna minska med omkring två tredjedelar per kilowattimme batterikapacitet fram till 2045. Men den totala effekten på transportsektorns utsläpp dröjer dock eftersom utfasningen av fossilbilar sker successivt.

Läs ett pressmeddelande hos Chalmers om studien. Där länkas också artikeln.

Andra inlägg

Biodrivmedel – the basics

Nu publicerar f3 en faktasammanställning som kort och gott heter Kort om biodrivmedel. I den presenteras grundläggande fakta om biodrivmedel:…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-18

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Läs mer »

Nyheter | 2025-03-13

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg

EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.

Läs mer »

Nyheter | 2024-10-07

Se alla nyheter »