Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar.
Det visar en ny vetenskaplig studie av forskare på Chalmers som ingår i gruppen för samverkansprogramprojektet Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet.
Men en övergång från bensin- och dieselbilar till elbilar innebär en ökad efterfrågan på batterier, och batterier till elbilar kritiseras ofta för att orsaka stora utsläpp av växthusgaser i tillverkningsskedet. I den nypublicerade studien har forskarna tagit hänsyn till utsläppen från tillverkningen, samt från produktion av el till driften.
En sammanställning visar att de genomsnittliga utsläppen i global batteritillverkning skulle kunna minska med omkring två tredjedelar per kilowattimme batterikapacitet fram till 2045. Men den totala effekten på transportsektorns utsläpp dröjer dock eftersom utfasningen av fossilbilar sker successivt.
Läs ett pressmeddelande hos Chalmers om studien. Där länkas också artikeln.
Andra inlägg
f3 summerar 2021
Nu finns vår årsrapport för 2021 publicerad! Du kan läsa och ladda ner den här. I årsrapporten…
Läs mer »
Nyheter | 2022-03-17
Tillgängliga inspelningar från vårens första webbinarier
Missade du de första webbinarierna i serien med resultat från samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system? Eller deltog du och vill…
Läs mer »
Nyheter | 2022-03-21
Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel
Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-28
Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel
Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-16