Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar.

Det visar en ny vetenskaplig studie av forskare på Chalmers som ingår i gruppen för samverkansprogramprojektet Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet.

Men en övergång från bensin- och dieselbilar till elbilar innebär en ökad efterfrågan på batterier, och batterier till elbilar kritiseras ofta för att orsaka stora utsläpp av växthusgaser i tillverkningsskedet. I den nypublicerade studien har forskarna tagit hänsyn till utsläppen från tillverkningen, samt från produktion av el till driften.

En sammanställning visar att de genomsnittliga utsläppen i global batteritillverkning skulle kunna minska med omkring två tredjedelar per kilowattimme batterikapacitet fram till 2045. Men den totala effekten på transportsektorns utsläpp dröjer dock eftersom utfasningen av fossilbilar sker successivt.

Läs ett pressmeddelande hos Chalmers om studien. Där länkas också artikeln.

Andra inlägg

Risker och möjligheter när städer byter biogas mot el i kollektivtrafiken

Vad händer med biogasen när städernas bussflottor elektrifieras? De framtidsbilder som dominerar det offentliga samtalet ger fler svar än klassiska…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-21

Forskning behöver förstås för att göra avtryck

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som finansieras av Energimyndigheten och f3 har ambitiösa mål om spridning av forskningsresultat. Utöver…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-25

f3:s årsrapport för 2020

Nu har vi publicerat vår årsrapport för 2020 som berättar om projekt och aktiviteter som genomförts under det gångna året.

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-19

Biodrivmedel och elektrifiering spelar olika roller men båda behövs

Biodrivmedel, el eller nåt annat? Svaret om vad som på sikt ska ersätta fossila drivmedel är givetvis inte så enkelt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-12

Se alla nyheter »