Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar.

Det visar en ny vetenskaplig studie av forskare på Chalmers som ingår i gruppen för samverkansprogramprojektet Biltrafikens klimatpåverkan på väg mot klimatneutralitet.

Men en övergång från bensin- och dieselbilar till elbilar innebär en ökad efterfrågan på batterier, och batterier till elbilar kritiseras ofta för att orsaka stora utsläpp av växthusgaser i tillverkningsskedet. I den nypublicerade studien har forskarna tagit hänsyn till utsläppen från tillverkningen, samt från produktion av el till driften.

En sammanställning visar att de genomsnittliga utsläppen i global batteritillverkning skulle kunna minska med omkring två tredjedelar per kilowattimme batterikapacitet fram till 2045. Men den totala effekten på transportsektorns utsläpp dröjer dock eftersom utfasningen av fossilbilar sker successivt.

Läs ett pressmeddelande hos Chalmers om studien. Där länkas också artikeln.

Andra inlägg

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Läs mer »

Nyheter | 2024-03-12

Se alla nyheter »