I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta mark för biodrivmedelsproduktion kan potentiellt leda till att matproduktion flyttar till andra platser, och att ny odlingsmark behöver tas i anspråk, vilket i sin tur kan påverka både livsmedelspriser och växthusgasutsläpp. Markanvändning blir alltså en påverkansfaktor för klimatprestanda hos biodrivmedel och beror på var grödan som använts i produktionen växer eller odlas.

Direkt ändrad markanvändning brukar förkortas DLUC efter det engelska begreppet Direct land use change. Även om det finns stora osäkerheter i bedömningen av beräkningar av DLUC finns en direkt koppling mellan grödan och den ändrade markanvändningen. ILUC, Indirect land use change, betecknar indirekt ändrad markanvändning och är ett mer komplicerat begrepp, grundat i ekonomiska resonemang.

f3:s nyaste faktablad kan du läsa om vad den senaste forskningen säger om förändrad markanvändning och hur det kan betraktas när det kommer till biodrivmedels klimatprestanda.

Andra inlägg

Åtta rekommendationer till beslutsfattare om biogas

När bussflottan i flera städer elektrifieras kan det påverka användningen av biogas. Den omställningen kan i sin tur påverka exempelvis…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-19

f3:s årsrapport för 2020

Nu har vi publicerat vår årsrapport för 2020 som berättar om projekt och aktiviteter som genomförts under det gångna året.

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-19

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Betydelsen av styrmedel för hållbara värdekedjor för biodrivmedel

För att nå uppsatta mål om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn behöver användningen av biodrivmedel öka. I Norden är vi duktiga…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-07

Se alla nyheter »