I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta mark för biodrivmedelsproduktion kan potentiellt leda till att matproduktion flyttar till andra platser, och att ny odlingsmark behöver tas i anspråk, vilket i sin tur kan påverka både livsmedelspriser och växthusgasutsläpp. Markanvändning blir alltså en påverkansfaktor för klimatprestanda hos biodrivmedel och beror på var grödan som använts i produktionen växer eller odlas.

Direkt ändrad markanvändning brukar förkortas DLUC efter det engelska begreppet Direct land use change. Även om det finns stora osäkerheter i bedömningen av beräkningar av DLUC finns en direkt koppling mellan grödan och den ändrade markanvändningen. ILUC, Indirect land use change, betecknar indirekt ändrad markanvändning och är ett mer komplicerat begrepp, grundat i ekonomiska resonemang.

f3:s nyaste faktablad kan du läsa om vad den senaste forskningen säger om förändrad markanvändning och hur det kan betraktas när det kommer till biodrivmedels klimatprestanda.

Andra inlägg

Nu tillkännager vi starten av sex nya projekt

Vätgas i multitankstationer. Biltrafikens påverkan på klimatmål. LBG i sjöfarten. Effektiv biomassaanvändning. Snabbväxande lövträd som…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-16

Så kan biogas slå igenom i transportsektorn

Det finns effektiva verktyg för att öka användningen av biogas i den lokala transportsektorn. Beslutsfattare som vill påskynda utvecklingen kan…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-04

22 ansökningar i senaste utlysningen

22 ansökningar och ett samlat sökt belopp på ca 30 miljoner kronor. Det är resultatet av den tredje utlysningen i…

Läs mer »

Nyheter | 2020-03-04

f3:s parter fick insyn i Klimatpolitiska rådets arbete

Den 6 februari samlades f3:s parter i Göteborg för den årliga stämman. Utöver den formella stämmans program fick representanterna också…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-10

Se alla nyheter »