I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta mark för biodrivmedelsproduktion kan potentiellt leda till att matproduktion flyttar till andra platser, och att ny odlingsmark behöver tas i anspråk, vilket i sin tur kan påverka både livsmedelspriser och växthusgasutsläpp. Markanvändning blir alltså en påverkansfaktor för klimatprestanda hos biodrivmedel och beror på var grödan som använts i produktionen växer eller odlas.

Direkt ändrad markanvändning brukar förkortas DLUC efter det engelska begreppet Direct land use change. Även om det finns stora osäkerheter i bedömningen av beräkningar av DLUC finns en direkt koppling mellan grödan och den ändrade markanvändningen. ILUC, Indirect land use change, betecknar indirekt ändrad markanvändning och är ett mer komplicerat begrepp, grundat i ekonomiska resonemang.

f3:s nyaste faktablad kan du läsa om vad den senaste forskningen säger om förändrad markanvändning och hur det kan betraktas när det kommer till biodrivmedels klimatprestanda.

Andra inlägg

Webbinarieserien fortsätter den 4 och 11 november

Den 4 respektive 11 november kan du delta i två webbinarier där projektledare för projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-26

Livesändning 1 oktober – anmälan har öppnat!

Sex forskningsbaserade slutsatser om förnybara drivmedel och klimatmålen har tagits fram inom f3. Med dem visar vi att målet…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-04

Nu tillkännager vi starten av sex nya projekt

Vätgas i multitankstationer. Biltrafikens påverkan på klimatmål. LBG i sjöfarten. Effektiv biomassaanvändning. Snabbväxande lövträd som…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-16

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Se alla nyheter »