I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta mark för biodrivmedelsproduktion kan potentiellt leda till att matproduktion flyttar till andra platser, och att ny odlingsmark behöver tas i anspråk, vilket i sin tur kan påverka både livsmedelspriser och växthusgasutsläpp. Markanvändning blir alltså en påverkansfaktor för klimatprestanda hos biodrivmedel och beror på var grödan som använts i produktionen växer eller odlas.

Direkt ändrad markanvändning brukar förkortas DLUC efter det engelska begreppet Direct land use change. Även om det finns stora osäkerheter i bedömningen av beräkningar av DLUC finns en direkt koppling mellan grödan och den ändrade markanvändningen. ILUC, Indirect land use change, betecknar indirekt ändrad markanvändning och är ett mer komplicerat begrepp, grundat i ekonomiska resonemang.

f3:s nyaste faktablad kan du läsa om vad den senaste forskningen säger om förändrad markanvändning och hur det kan betraktas när det kommer till biodrivmedels klimatprestanda.

Andra inlägg

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

f3:s parter fick insyn i Klimatpolitiska rådets arbete

Den 6 februari samlades f3:s parter i Göteborg för den årliga stämman. Utöver den formella stämmans program fick representanterna också…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-10

Beteende i fokus på Transportforum 2020

Transportforum är Nordens största årligen återkommande konferens om transport och infrastruktur. Den har arrangerats sedan 1984 och skulle kunna redovisa…

Läs mer »

Nyheter | 2020-01-13

Studiebesök längs den lokala biogaskedjan

Den 27 november fick f3:s koordinatorgrupp  följa biogasens resa från reningsverket ända fram till kollektivtrafikens busstankar. Det var E.on Malmö…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-02

Se alla nyheter »