I slutet av 2016 presenterade EU-parlamentet, som del av sitt ”Winter Package”, ett förslag till uppdatering av Förnybarhetsdirektivet, även kallat RED II efter engelskans Renewable Energy Directive. f3 har sammanfattat det viktigaste innehållet och de förändringar som rör förnybara drivmedel i ett PM som finns tillgängligt här (enbart på engelska). Observera att dokumentet inte är ett position paper utan snarare en översikt över skillnader mellan nuvarande direktiv och det nya föreslagna.

Andra inlägg

Vätgasproduktion på macken kan påskynda introduktionen av vätgas

Framtidens multitankstation kan komma att producera förnybar vätgas på plats för sina kunder. Det visar en ny utvärdering av…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-20

Poppelodling kan öka tillgången till inhemsk bioråvara

I Sverige finns mycket goda förutsättningar att storskaligt odla poppel eller andra snabbväxande lövträd som biomassabas till drivmedel. Forskning visar…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-23

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-22

Nytt biodrivmedel kan minska sjöfartens utsläpp

Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö. Biprodukter från…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-29

Se alla nyheter »