Globalt syns en ökning av metanolanvändning i olika applikationer och det finns flera exempel på tillämpning i transportsektorn idag. Produktionen är förhållandevis energi- och kostnadseffektiv och metanol testas i flertalet, även nya, typer av motorer. I dagens debatt om metanol saknas ofta ett långsiktigt perspektiv avseende motiven att använda eller inte använda metanol som ett alternativt bränsle, vilka erfarenheter som finns från tidigare perioder av metanolanvändning, och varför intresset för metanol som fordonsbränsle skiftat under de senaste decennierna.

En ny rapport från ett mindre f3-projekt, Metanol som förnybart drivmedel – en kunskapsöversikt, har utgått från detta långsiktiga perspektiv för att blicka framåt och belysa metanols potentiella roll som energibärare/fordonsbränsle i Sverige och på andra håll. Denna kunskapssyntes har letts och utförts av Ingvar Landälv, Bio4Energy/LTU.

Andra inlägg

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell

Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.

Läs mer »

Nyheter | 2022-10-05

BRA vinner hållbarhetspris – skänker prispengar till f3

Transportföretagens hållbarhetspris 2022 delades ut den 19 oktober till flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines. I konkurrens med två finalister vann…

Läs mer »

Nyheter | 2022-10-20

Swedavia ny medlem i f3

Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-12-15

Se alla nyheter »