Globalt syns en ökning av metanolanvändning i olika applikationer och det finns flera exempel på tillämpning i transportsektorn idag. Produktionen är förhållandevis energi- och kostnadseffektiv och metanol testas i flertalet, även nya, typer av motorer. I dagens debatt om metanol saknas ofta ett långsiktigt perspektiv avseende motiven att använda eller inte använda metanol som ett alternativt bränsle, vilka erfarenheter som finns från tidigare perioder av metanolanvändning, och varför intresset för metanol som fordonsbränsle skiftat under de senaste decennierna.

En ny rapport från ett mindre f3-projekt, Metanol som förnybart drivmedel – en kunskapsöversikt, har utgått från detta långsiktiga perspektiv för att blicka framåt och belysa metanols potentiella roll som energibärare/fordonsbränsle i Sverige och på andra håll. Denna kunskapssyntes har letts och utförts av Ingvar Landälv, Bio4Energy/LTU.

Andra inlägg

Förnybart inom sjöfarten – hur ser utvecklingen ut och vad påverkar aktörernas val av drivmedel?

Till 2050 bör växthusgasutsläppen från sjöfarten minska med 50% jämfört med 2008, enligt IMO (International Maritime Organization). Eftersom andra åtgärder…

Läs mer »

Nyheter | 2018-06-04

f3 flitigt refererat i riksdagsrapport

Den 12 april hölls en öppen utfrågning i Trafikutskottet med anledning av att Riksdagens utvärderings- och forskningssekretariat publicerat…

Läs mer »

Nyheter | 2018-04-12

Översikt över utvecklingen i Sverige för långväga tunga transporter med el och vätgas

Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-14

Sänkt syrehalt i bioolja kan ge positiva ekonomiska effekter på biodrivmedelsproduktion och relaterade CO2-utsläpp

En framtida väg att producera förnybara drivmedel är att förvätska och producera en bioolja från skogsråvara genom till exempel snabb…

Läs mer »

Nyheter | 2018-01-29

Se alla nyheter »