Globalt syns en ökning av metanolanvändning i olika applikationer och det finns flera exempel på tillämpning i transportsektorn idag. Produktionen är förhållandevis energi- och kostnadseffektiv och metanol testas i flertalet, även nya, typer av motorer. I dagens debatt om metanol saknas ofta ett långsiktigt perspektiv avseende motiven att använda eller inte använda metanol som ett alternativt bränsle, vilka erfarenheter som finns från tidigare perioder av metanolanvändning, och varför intresset för metanol som fordonsbränsle skiftat under de senaste decennierna.

En ny rapport från ett mindre f3-projekt, Metanol som förnybart drivmedel – en kunskapsöversikt, har utgått från detta långsiktiga perspektiv för att blicka framåt och belysa metanols potentiella roll som energibärare/fordonsbränsle i Sverige och på andra håll. Denna kunskapssyntes har letts och utförts av Ingvar Landälv, Bio4Energy/LTU.

Andra inlägg

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »