Globalt syns en ökning av metanolanvändning i olika applikationer och det finns flera exempel på tillämpning i transportsektorn idag. Produktionen är förhållandevis energi- och kostnadseffektiv och metanol testas i flertalet, även nya, typer av motorer. I dagens debatt om metanol saknas ofta ett långsiktigt perspektiv avseende motiven att använda eller inte använda metanol som ett alternativt bränsle, vilka erfarenheter som finns från tidigare perioder av metanolanvändning, och varför intresset för metanol som fordonsbränsle skiftat under de senaste decennierna.

En ny rapport från ett mindre f3-projekt, Metanol som förnybart drivmedel – en kunskapsöversikt, har utgått från detta långsiktiga perspektiv för att blicka framåt och belysa metanols potentiella roll som energibärare/fordonsbränsle i Sverige och på andra håll. Denna kunskapssyntes har letts och utförts av Ingvar Landälv, Bio4Energy/LTU.

Andra inlägg

Registreringen för höstens samarrangerade programkonferens har öppnat

Den 4-6 november arrangerar Bio4Fuels (NO), Supergen Bioenergy (UK) och samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system (SE) en gemensam konferens med…

Läs mer »

Nyheter | 2019-06-12

f3:s årsrapport för 2018 är tillgänglig

Är du nyfiken på vilka aktiviteter som ägde rum inom f3 under 2018, vilka rapporter som publicerades, projekt som startade…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-09

Aktörer längs värdekedjan för biogas intervjuade om utvecklingshinder

I Sverige har biogas använts som drivmedel i över 20 år och teknologin för produktion, distribution och användning är kommersiellt…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-05

f3 sammanfattar implementeringsplanen för bioenergi i EU:s SET-plan samt ETIP Bioenergys strategiska forskningsagenda

År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II),…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-20

Se alla nyheter »