Globalt syns en ökning av metanolanvändning i olika applikationer och det finns flera exempel på tillämpning i transportsektorn idag. Produktionen är förhållandevis energi- och kostnadseffektiv och metanol testas i flertalet, även nya, typer av motorer. I dagens debatt om metanol saknas ofta ett långsiktigt perspektiv avseende motiven att använda eller inte använda metanol som ett alternativt bränsle, vilka erfarenheter som finns från tidigare perioder av metanolanvändning, och varför intresset för metanol som fordonsbränsle skiftat under de senaste decennierna.

En ny rapport från ett mindre f3-projekt, Metanol som förnybart drivmedel – en kunskapsöversikt, har utgått från detta långsiktiga perspektiv för att blicka framåt och belysa metanols potentiella roll som energibärare/fordonsbränsle i Sverige och på andra håll. Denna kunskapssyntes har letts och utförts av Ingvar Landälv, Bio4Energy/LTU.

Andra inlägg

Ändringar i två EU-direktiv väntas få påverkan på fordonsproducenter

Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-12

Biodrivmedelssystemets effekter på sysselsättningen i relaterade branscher behandlas i ny rapport

Vilka samhällsekonomiska effekter har biodrivmedelsproduktionssystem? Hur mäts värden som inte enbart och direkt har att göra med koldioxidreduktioner?Samverkansprogramprojektet Miljömässiga och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-01

24 ansökningar i vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system

För en vecka sedan, den 21 februari, stängde den andra utlysningen inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Resultatet blev…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-28

Fossilfrihet och omställning av transportsektorn i Löfvens regeringsförklaring

I sin regeringsförklaring den 21 januari deklarerade Stefan Löfven att Sverige nu får en regering som består av Socialdemokraterna och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-22

Se alla nyheter »