Att använda uppgraderad biogas som fordonsbränsle är en effektiv lösning för att minska växthusgasutsläppen från transportsektorn. Dagens teknik för biogasuppgradering är dock i många fall energiintensiv och kan bara utföras i storskalig verksamhet. Ett lovande alternativ är så kallade joniska vätskor som visat sig vara användbara för avlägsnande av koldioxid i olika gasströmmar. De har hög CO2-löslighet, det vill säga hög absorbtionskapacitet, men låga energikrav och dessutom låg kostnad.
Samverkansprogramprojektet Tekno-ekonomisk analys av biometanproduktion med en ny uppgraderingsteknologi har utvärderat joniska vätskor för biogasuppgradering. Projektet har genomförts av Bio4Energy, SP och Lunds universitet med Xiaoyan Ji, LTU, som projektledare. Man har undersökt potentialen hos såväl konventionella som nya joniska vätskor som lösningsmedel för biogasuppgradering för att se hur dessa påverkar processen i svenska och norska samrötningsanläggningar. Tekniken har jämförts med vattenskrubbning.
Projektet rapporteras genom flera publikationer. I dagsläget finns en vetenskaplig artikel, ett konferensbidrag och en doktorsavhandling tillgängliga. I väntan på publicering av en andra vetenskaplig artikel kan den färdiga projektrapporten skickas på förfrågan från projektledaren.
Andra inlägg
Nu väntar nya uppdrag för f3:s klusterledare Ingrid Nohlgren
Det är med visst vemod som jag nu lämnar f3 efter 7,5 år. För det har verkligen varit en spännande…
Läs mer »
Nyheter | 2025-08-20
Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme
Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…
Läs mer »
Nyheter | 2025-06-27
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07