Elektrobränslen är syntetiska kolväten som produceras från koldioxid och vatten med elektricitet som primär energikälla. De är intressanta av flera anledningar: de kan antas spela en viktig roll som framtida fordonsbränsle, användas för att lagra intermittent elproduktion eller möjliggöra ett ökat utbyte av kolväten/drivmedel från samma mängd biomassa. Dock har det inte funnits särskilt många systemstudier av elektrobränslen.

Maria Grahn, Chalmers, har lett samverkansprogramprojektet Elektrobränslens roll som drivmedel: en kostnadseffektiv lösning i framtiden? som utförts tillsammans med IVL. Det övergripande syftet har varit att att fördjupa kunskapen om elektrobränslen genom att kartlägga den tekniska och ekonomiska potentialen samt analysera elektrobränslenas roll i ett framtida energi­system med hårda krav på att minska utsläppen av koldioxid. Studien analyserar elektrobränslen i ett globalt energisystemperspektiv med konkurrens från andra bränslealternativ och där andra energisektorer konkurrerar om samma begränsade råvaror.

Projektets resultat tillgängliggörs i en projektrapport och två vetenskapliga artiklar, varav en blivit publicerad. Den kartlägger, kategoriserar och kvantifierar alla stora punktkällor för koldioxidutsläpp i Sverige från industrier och förbränningsprocesser och uppskattar den tekniska potentialen för elektrobränslen baserat på CCU (eng. Carbon Capture and Utilization). Den andra artikeln väntas publiceras senare.

 

Andra inlägg

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »