Elektrobränslen är syntetiska kolväten som produceras från koldioxid och vatten med elektricitet som primär energikälla. De är intressanta av flera anledningar: de kan antas spela en viktig roll som framtida fordonsbränsle, användas för att lagra intermittent elproduktion eller möjliggöra ett ökat utbyte av kolväten/drivmedel från samma mängd biomassa. Dock har det inte funnits särskilt många systemstudier av elektrobränslen.

Maria Grahn, Chalmers, har lett samverkansprogramprojektet Elektrobränslens roll som drivmedel: en kostnadseffektiv lösning i framtiden? som utförts tillsammans med IVL. Det övergripande syftet har varit att att fördjupa kunskapen om elektrobränslen genom att kartlägga den tekniska och ekonomiska potentialen samt analysera elektrobränslenas roll i ett framtida energi­system med hårda krav på att minska utsläppen av koldioxid. Studien analyserar elektrobränslen i ett globalt energisystemperspektiv med konkurrens från andra bränslealternativ och där andra energisektorer konkurrerar om samma begränsade råvaror.

Projektets resultat tillgängliggörs i en projektrapport och två vetenskapliga artiklar, varav en blivit publicerad. Den kartlägger, kategoriserar och kvantifierar alla stora punktkällor för koldioxidutsläpp i Sverige från industrier och förbränningsprocesser och uppskattar den tekniska potentialen för elektrobränslen baserat på CCU (eng. Carbon Capture and Utilization). Den andra artikeln väntas publiceras senare.

 

Andra inlägg

Många miljöfördelar med strategisk plantering av fleråriga grödor

En ny studie över mer än 81 000 landskap i Europa visar att storskalig användning av fleråriga grödor effektivt kan…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-28

Forskning och fakta behöver återfå sin tyngd i bioenergidebatten

Vi måste nyansera en alldeles för polariserad och missledd debatt. Det var den samlade innebörden i replikskiftet mellan de medverkande…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-03

Mer biodrivmedel med el-boostad process

Produktionen av biodrivmedel från biomassa kan bli upp till 30 procent effektivare om processen tillförs elenergi. Den mest lovande…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-13

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Se alla nyheter »