Det blir allt viktigare att använda sig av livscykelanalyser (LCA) och informationen som dessa kan ge i olika interna och externa beslutsprocesser, inte minst för drivmedelsproducenter.
Studien Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel som snart avslutas har tittat närmare på tre relevanta LCA-ramverk för drivmedel i transportsektorn och frågat sig vilka kunskapskrav utbudet ställer på användarna, om det spelar roll vilket ramverk som används, vilka utmaningar som kan uppstå och hur de bäst hanteras.
De tre ramverken är EU:s förnybartdirektiv (Renewable Energy Directive, RED), Environmental Product Declaration (EPD) och Product Environmental Footprint (PEF). Genom att tillämpa dem i LCA:er av drivmedel såg man att resultaten varierade med ramverkens beräkningar och modelleringar av avfallshantering, landanvändning, eventuella biprodukter och tillförsel av el. Hur systemgränser hanterades i ramverken varierade också.
Men resultaten från de olika fallstudierna varken kan eller bör jämföras. Skälet är att livscykelanalys inte är en metod utan en samling metoder. Valet av metod avgörs av den specifika frågan, vilket i sin tur bestämmer vilka resultat man får. Det blir kritiskt i en beslutssituation.
Mer heltäckande analyser kräver såväl ökade resurser och kunskap som större datamängder. Men ansträngningarna kan löna sig eftersom resultatet kan ge en bättre helhetsbild. Ur beslutsperspektiv är det positivt.
Här kan du ta del av en inspelning från ett webbinarium där Sofia Poulikidou, IVL, och Tomas Ekvall, TERRA och Chalmers, presenterar studien närmare. Webbinariet samarrangerades den 14 december av av samverkansprogrammets kansli och SLC, Swedish Life Cycle Centre.
Slutrapporten från projektet väntas inom de kommande månaderna.
Andra inlägg
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
f3 hörs i podden Innovationslandet
Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…
Läs mer »
Nyheter | 2024-04-02
Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället
En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…
Läs mer »
Nyheter | 2024-03-12