Det blir allt viktigare att använda sig av livscykelanalyser (LCA) och informationen som dessa kan ge i olika interna och externa beslutsprocesser, inte minst för drivmedelsproducenter.

Studien Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel som snart avslutas har tittat närmare på tre relevanta LCA-ramverk för drivmedel i transportsektorn och frågat sig vilka kunskapskrav utbudet ställer på användarna, om det spelar roll vilket ramverk som används, vilka utmaningar som kan uppstå och hur de bäst hanteras.

De tre ramverken är EU:s förnybartdirektiv (Renewable Energy Directive, RED), Environmental Product Declaration (EPD) och Product Environmental Footprint (PEF). Genom att tillämpa dem i LCA:er av drivmedel såg man att resultaten varierade med ramverkens beräkningar och modelleringar av avfallshantering, landanvändning, eventuella biprodukter och tillförsel av el. Hur systemgränser hanterades i ramverken varierade också.

Men resultaten från de olika fallstudierna varken kan eller bör jämföras. Skälet är att livscykelanalys inte är en metod utan en samling metoder. Valet av metod avgörs av den specifika frågan, vilket i sin tur bestämmer vilka resultat man får. Det blir kritiskt i en beslutssituation.

Mer heltäckande analyser kräver såväl ökade resurser och kunskap som större datamängder. Men ansträngningarna kan löna sig eftersom resultatet kan ge en bättre helhetsbild. Ur beslutsperspektiv är det positivt.

Här kan du ta del av en inspelning från ett webbinarium där Sofia Poulikidou, IVL, och Tomas Ekvall, TERRA och Chalmers, presenterar studien närmare. Webbinariet samarrangerades den 14 december av  av samverkansprogrammets kansli och SLC, Swedish Life Cycle Centre.

Slutrapporten från projektet väntas inom de kommande månaderna.

Andra inlägg

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Biomassaproduktion i multifunktionella system lindrar miljöproblematik

Ökad efterfrågan på biomassa riskerar att intensifiera jordbruket och bidra till dess negativa miljöeffekter. Med förändrad markanvändning och multifunktionella produktionssystem…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-30

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-16

Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell

Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.

Läs mer »

Nyheter | 2022-10-05

Se alla nyheter »