Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för att minska utsläppen av växthusgaser för medelstora fordon, men alternativen till diesel för tunga långdistansfordon är mindre tydliga.
Livscykelanalys (LCA) kan vara ett viktigt verktyg för att vägleda beslutsfattare och för att styra den tekniska utvecklingen. Ingemar Magnusson, Volvo GTT, har lett ett f3-projekt som jämfört olika LCA för godstransporter och försökt utreda vilka alternativ som finns för att skifta drivmedel.
Rapporten, som skrivits tillsammans med deltagare från Chalmers, finns i sin helhet här.
Andra inlägg
Biodrivmedel – the basics
Nu publicerar f3 en faktasammanställning som kort och gott heter Kort om biodrivmedel. I den presenteras grundläggande fakta om biodrivmedel:…
Läs mer »
Nyheter | 2025-06-18
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15