Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för att minska utsläppen av växthusgaser för medelstora fordon, men alternativen till diesel för tunga långdistansfordon är mindre tydliga.

Livscykelanalys (LCA) kan vara ett viktigt verktyg för att vägleda beslutsfattare och för att styra den tekniska utvecklingen. Ingemar Magnusson, Volvo GTT, har lett ett f3-projekt som jämfört olika LCA för godstransporter och försökt utreda vilka alternativ som finns för att skifta drivmedel.

Rapporten, som skrivits tillsammans med deltagare från Chalmers, finns i sin helhet här.

Andra inlägg

Lena Heuts är ny klusterledare för f3

Snart är en ny klusterledare på plats för f3! Det kommer att vara Lena Heuts som träder in i rollen…

Läs mer »

Nyheter | 2025-10-14

Nytt faktablad sammanställer uppskattningar av EU:s framtida biomassapotential

Biomassa är en förnybar resurs, men tillgången är begränsad. Kunskap om den framtida potentialen, under olika förutsättningar, är därmed central…

Läs mer »

Nyheter | 2025-09-16

Nu väntar nya uppdrag för f3:s klusterledare Ingrid Nohlgren

Det är med visst vemod som jag nu lämnar f3 efter 7,5 år. För det har verkligen varit en spännande…

Läs mer »

Nyheter | 2025-08-20

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Läs mer »

Nyheter | 2025-03-13

Se alla nyheter »