Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all trafik från landets flygplatser ska vara fossilfri år 2045. Biojetutredningen, som presenterades den 4 mars, lade fram som huvudförslag att införa en reduktionsplikt för flyget, med syfte att öka inblandningen av biodrivmedel i flygbränslet, vilket f3 skrev om.

Den 27 maj i Göteborg anordnar f3 tillsammans med Chalmers styrkeområden Energi och Transport ett lunchseminarium med titeln ”Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?”. I programmet medverkar bland andra Maria Wetterstrand som varit Biojetutredningens ordförande. Mer information om seminariet och anmälan finns här.

Andra inlägg

Biodrivmedel och elektrifiering spelar olika roller men båda behövs

Biodrivmedel, el eller nåt annat? Svaret om vad som på sikt ska ersätta fossila drivmedel är givetvis inte så enkelt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-12

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-20

Ekonomi och motorer på plats innan klimatvinster kan tas ut

Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-23

Betydelsen av styrmedel för hållbara värdekedjor för biodrivmedel

För att nå uppsatta mål om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn behöver användningen av biodrivmedel öka. I Norden är vi duktiga…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-07

Se alla nyheter »