Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all trafik från landets flygplatser ska vara fossilfri år 2045. Biojetutredningen, som presenterades den 4 mars, lade fram som huvudförslag att införa en reduktionsplikt för flyget, med syfte att öka inblandningen av biodrivmedel i flygbränslet, vilket f3 skrev om.
Den 27 maj i Göteborg anordnar f3 tillsammans med Chalmers styrkeområden Energi och Transport ett lunchseminarium med titeln ”Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?”. I programmet medverkar bland andra Maria Wetterstrand som varit Biojetutredningens ordförande. Mer information om seminariet och anmälan finns här.
Andra inlägg
Swedavia ny medlem i f3
Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-12-15
Transportsektorns fossilfria omställning kräver fortsatt olika drivmedelslösningar
Den 1 februari träffades representanter från f3:s medlemsorganisationer i Lund för att diskutera forskningsresultat om förnybara drivmedel och omställningen av…
Läs mer »
Nyheter | 2023-02-08
Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret
Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-03-06
Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet
Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…
Läs mer »
Nyheter | 2023-10-12