Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all trafik från landets flygplatser ska vara fossilfri år 2045. Biojetutredningen, som presenterades den 4 mars, lade fram som huvudförslag att införa en reduktionsplikt för flyget, med syfte att öka inblandningen av biodrivmedel i flygbränslet, vilket f3 skrev om.

Den 27 maj i Göteborg anordnar f3 tillsammans med Chalmers styrkeområden Energi och Transport ett lunchseminarium med titeln ”Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?”. I programmet medverkar bland andra Maria Wetterstrand som varit Biojetutredningens ordförande. Mer information om seminariet och anmälan finns här.

Andra inlägg

Shaping the biomass energy discourse

Over a hundred registered participants joined last Friday’s free webinar aimed at bridging knowledge gaps about the use of biomass…

Läs mer »

Nyheter | 2021-12-17

Många perspektiv på möjligheterna med förnybara drivmedel vid årets programkonferens

Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga…

Läs mer »

Nyheter | 2021-11-23

Nytt faktablad täcker in styrmedel för minskade utsläpp från fordonsflottan

I Sverige har vi ett antal nationella styrmedel inriktade mot att minska fordonens användning av fossila drivmedel och utsläpp av…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-15

Medierapportering spelar roll i systemskiften

Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av slutsatserna…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-09

Se alla nyheter »