I en rapport från f3-projektet Jämförande fallstudie med LCA av distributionslastbil med diesel- och ottodrivlina och olika drivmedel, skriven av Per Hanarp och Mia Romare, Volvo Group, presenteras en LCA av en distributionslastbil med diesel- eller ottodrivlina som använder olika fossila och biobaserade drivmedel. Rapporten berör också kortfattat elektrifiering av drivlina.

Jämförelsen har gjorts för att öka förståelsen för vilka miljörisker som kan följa av val av teknologi. Påverkansbedömningen i LCA-studien är genomförd för både utsläpp av koldioxidekvivalenter och miljöskadekostnader med hjälp av metoden EPS, Environmental Priority Strategy. Detta perspektiv är något bredare jämfört med konventionell livscykelanalys (well-to-wheel).

Vad gäller koldioxidekvivalentemissioner visar projektets resultat på en möjlig reduktion på ungefär 50% för grödbaserade drivmedel jämfört med fossila alternativ, vilket konfirmerar resultat från tidigare studier. Skillnaderna kan dock förstås vara stora beroende på process och vilken energi som används i produktionen.  CO2-eq-reduktion.

I EPS-utvärderingen ger produktionen av lastbilen en stor påverkan, vilket till stor del beror på användningen av sällsynta platinagruppmetaller i efterbehandlingen av avgaser. Att på olika sätt i hela livscykeln underlätta för återvinning är viktigt för långsiktig hållbarhet, speciellt när elektrifierade alternativ utvecklas.

Projektets indata kommer från en LCA som utförts för forskningsprojektet  “Utveckling av metodik att kommunicera miljöskadekostnadsdata”, som finansierats av Energimyndigheten och med deltagare från IVL, Chalmers, AkzoNobel, SCA Hygiene och Volvo Group. I föreliggande rapport har jämförelsen mellan drivmedel och drivlina fördjupats för att ge studien ett f3-fokus.

Läs om det fullständiga resultatet från projektet i den publicerade rapporten.

Andra inlägg

Fortsatt utveckling av teknikspår för biodrivmedel från skogen krävs för kommerialisering

Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Teknoekonomisk utvärdering av kortsiktiga och långsiktiga teknikspår för integrerad biodrivmedelsproduktion har studerat fyra teknikspår som representerar två…

Läs mer »

Nyheter | 2018-04-09

Översikt över utvecklingen i Sverige för långväga tunga transporter med el och vätgas

Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-14

Joniska vätskor för energi- och kostnadseffektiv biogasuppgradering utvärderade

Att använda uppgraderad biogas som fordonsbränsle är en effektiv lösning för att minska växthusgasutsläppen från transportsektorn. Dagens teknik för biogasuppgradering…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-06

Samband mellan växthusgasprestanda och marknadsvärde för biodrivmedel belyst i ny rapport om reduktionsplikten

2017 föreslog den svenska regeringen att det skulle införas en reduktionsplikt för drivmedelsdistributörer. Den ställer krav på minskning av växthusgasutsläppen…

Läs mer »

Nyheter | 2017-12-18

Se alla nyheter »