I en rapport från f3-projektet Jämförande fallstudie med LCA av distributionslastbil med diesel- och ottodrivlina och olika drivmedel, skriven av Per Hanarp och Mia Romare, Volvo Group, presenteras en LCA av en distributionslastbil med diesel- eller ottodrivlina som använder olika fossila och biobaserade drivmedel. Rapporten berör också kortfattat elektrifiering av drivlina.

Jämförelsen har gjorts för att öka förståelsen för vilka miljörisker som kan följa av val av teknologi. Påverkansbedömningen i LCA-studien är genomförd för både utsläpp av koldioxidekvivalenter och miljöskadekostnader med hjälp av metoden EPS, Environmental Priority Strategy. Detta perspektiv är något bredare jämfört med konventionell livscykelanalys (well-to-wheel).

Vad gäller koldioxidekvivalentemissioner visar projektets resultat på en möjlig reduktion på ungefär 50% för grödbaserade drivmedel jämfört med fossila alternativ, vilket konfirmerar resultat från tidigare studier. Skillnaderna kan dock förstås vara stora beroende på process och vilken energi som används i produktionen.  CO2-eq-reduktion.

I EPS-utvärderingen ger produktionen av lastbilen en stor påverkan, vilket till stor del beror på användningen av sällsynta platinagruppmetaller i efterbehandlingen av avgaser. Att på olika sätt i hela livscykeln underlätta för återvinning är viktigt för långsiktig hållbarhet, speciellt när elektrifierade alternativ utvecklas.

Projektets indata kommer från en LCA som utförts för forskningsprojektet  “Utveckling av metodik att kommunicera miljöskadekostnadsdata”, som finansierats av Energimyndigheten och med deltagare från IVL, Chalmers, AkzoNobel, SCA Hygiene och Volvo Group. I föreliggande rapport har jämförelsen mellan drivmedel och drivlina fördjupats för att ge studien ett f3-fokus.

Läs om det fullständiga resultatet från projektet i den publicerade rapporten.

Andra inlägg

Remisstiden går ut idag för EU-kommissionens förslag på delegerad RED II-akt om bioenergicertifiering enligt iLUC

Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-08

Biodrivmedelssystemets effekter på sysselsättningen i relaterade branscher behandlas i ny rapport

Vilka samhällsekonomiska effekter har biodrivmedelsproduktionssystem? Hur mäts värden som inte enbart och direkt har att göra med koldioxidreduktioner?Samverkansprogramprojektet Miljömässiga och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-01

24 ansökningar i vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system

För en vecka sedan, den 21 februari, stängde den andra utlysningen inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Resultatet blev…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-28

Ekonomisk lönsamhet i samförgasningskoncept för biodrivmedelsproduktion enligt ny artikel

Samverkansprogramprojektet Metanolproduktion via svartlutsförgasning med utökad råvarubas gjorde en klimat- och teknoekonomisk utvärdering av produktion av biometanol genom samförgasning av svartlut…

Läs mer »

Nyheter | 2018-08-31

Se alla nyheter »