Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt att blanda in i diesel, men inte i bensin. Så vad kan vi använda då?
Ett alternativ baseras på svartlut som biprodukt från massatillverkning. Genom att plocka ut en del av svartluten som annars skulle förbrännas för energiåtervinning i en sodapanna avlastas pannan och delströmmen av svartlut kan bli råvara för biodrivmedel. Därmed breddas brukets produktportfölj.
Den 11 november genomfördes ett webbinarium där Elisabeth Wetterlund, LTU och forskningsmiljön Bio4Energy, presenterade resultat från projektet Drop-in-bränslen från svartlutsdelströmmar som studerat olika sätt att uppnå detta. De huvudsakliga aktuella teknikspåren är svartlutsförgasning respektive ligninseparation. I webbinariet presenterades både förutsättningarna för teknikerna och olika resultat för ekonomisk och miljömässig lönsamhet. En slutsats från projektet är att svartlutsförgasningsspåret står för de mest robusta resultaten.
Men samtliga teknikspår kräver investeringar, och investeringar i ett bruk konkurrerar alltid med varandra, oavsett var i bruket de görs. Ur affärssynpunkt ligger dock satsningar i projektets riktning helt rätt i tiden. Att industriaktörer som Södra och Smurfit Kappa deltagit i projektet visar att det finns intresse för möjligheterna, och Elisabeth Wetterlund hoppas att de kan utforskas vidare. En viktig utmaning för framtiden är att hitta sätt för aktörer att samverka gällande fördelning av nyttorna längs de värdekedjor som uppstår med nya teknikspår.
Webbinariet spelades in och kan ses i efterhand via projektets webbsida. Där finns också presentationen att ladda ner.
Andra inlägg
Transportsektorns fossilfria omställning kräver fortsatt olika drivmedelslösningar
Den 1 februari träffades representanter från f3:s medlemsorganisationer i Lund för att diskutera forskningsresultat om förnybara drivmedel och omställningen av…
Läs mer »
Nyheter | 2023-02-08
Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas
Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-04-26
Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen
Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…
Läs mer »
Nyheter | 2023-08-28
Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet
Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…
Läs mer »
Nyheter | 2023-10-12