Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt att blanda in i diesel, men inte i bensin. Så vad kan vi använda då?

Ett alternativ baseras på svartlut som biprodukt från massatillverkning. Genom att plocka ut en del av svartluten som annars skulle förbrännas för energiåtervinning i en sodapanna avlastas pannan och delströmmen av svartlut kan bli råvara för biodrivmedel. Därmed breddas brukets produktportfölj.

Den 11 november genomfördes ett webbinarium där Elisabeth Wetterlund, LTU och forskningsmiljön Bio4Energy, presenterade resultat från projektet Drop-in-bränslen från svartlutsdelströmmar som studerat olika sätt att uppnå detta. De huvudsakliga aktuella teknikspåren är svartlutsförgasning respektive ligninseparation. I webbinariet presenterades både förutsättningarna för teknikerna och olika resultat för ekonomisk och miljömässig lönsamhet. En slutsats från projektet är att svartlutsförgasningsspåret står för de mest robusta resultaten.

Men samtliga teknikspår kräver investeringar, och investeringar i ett bruk konkurrerar alltid med varandra, oavsett var i bruket de görs. Ur affärssynpunkt ligger dock satsningar i projektets riktning helt rätt i tiden. Att industriaktörer som Södra och Smurfit Kappa deltagit i projektet visar att det finns intresse för möjligheterna, och Elisabeth Wetterlund hoppas att de kan utforskas vidare. En viktig utmaning för framtiden är att hitta sätt för aktörer att samverka gällande fördelning av nyttorna längs de värdekedjor som uppstår med nya teknikspår.

Webbinariet spelades in och kan ses i efterhand via projektets webbsida. Där finns också presentationen att ladda ner.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »