I en ny f3-rapport presenteras en affärsutvecklingsstudie av en särskild processkombination som enligt tidigare utvärderingar visat sig kunna producera andra generationens drivmedel från trä och halm till kostnadsnivåer som är jämförbara med första generationens bränslen.

Projektet, med titeln Drivmedel ur lignocellulosa i kombinationsprocess, har utförts som ett samarbete mellan Lantmännen Agroetanol AB och patentinnehavaren för processen, Cellulose Fuels AB. Processen är utformad enbart för produktion av drivmedel, vilket innebär att etableringen inte också måste beakta marknader för biprodukter.

Syftet med studien har varit att utvärdera processkombinationens tekniska och ekonomiska aspekter som ett steg i att skapa beslutsunderlag för vidare arbete mot eventuell etablering av en demonstrationsenhet vid Agroetanols etanol­anläggning på Händelö i Norrköping.

Resultaten från projektet inkluderar beräkningar av massa- och energibalanser och förväntade investerings- och produktionskostnader. En slutsats är att etablering av processkombinationen behöver involvera samarbetspartners, både gällande själva investeringen och det faktum att bakomliggande processer har koppling till andra industrier.

Andra inlägg

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »