I en ny f3-rapport presenteras en affärsutvecklingsstudie av en särskild processkombination som enligt tidigare utvärderingar visat sig kunna producera andra generationens drivmedel från trä och halm till kostnadsnivåer som är jämförbara med första generationens bränslen.

Projektet, med titeln Drivmedel ur lignocellulosa i kombinationsprocess, har utförts som ett samarbete mellan Lantmännen Agroetanol AB och patentinnehavaren för processen, Cellulose Fuels AB. Processen är utformad enbart för produktion av drivmedel, vilket innebär att etableringen inte också måste beakta marknader för biprodukter.

Syftet med studien har varit att utvärdera processkombinationens tekniska och ekonomiska aspekter som ett steg i att skapa beslutsunderlag för vidare arbete mot eventuell etablering av en demonstrationsenhet vid Agroetanols etanol­anläggning på Händelö i Norrköping.

Resultaten från projektet inkluderar beräkningar av massa- och energibalanser och förväntade investerings- och produktionskostnader. En slutsats är att etablering av processkombinationen behöver involvera samarbetspartners, både gällande själva investeringen och det faktum att bakomliggande processer har koppling till andra industrier.

Andra inlägg

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Konkurrenskraftiga drop-in-bränslen från massaindustrin ger dubbla vinster

Strategiskt viktiga drop-in-bränslen kan produceras kostnadseffektivt av biprodukter i massaindustrin. Det ger både klimatvinster, ekonomiska vinster och mer pappersmassa. Efterfrågan…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-13

Första koordinatorträffen på distans

I vanliga fall träffas f3:s koordinatorer två gånger årligen hos någon av f3:s parter för att ägna en dag åt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-05-11

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Se alla nyheter »