I en ny f3-rapport presenteras en affärsutvecklingsstudie av en särskild processkombination som enligt tidigare utvärderingar visat sig kunna producera andra generationens drivmedel från trä och halm till kostnadsnivåer som är jämförbara med första generationens bränslen.
Projektet, med titeln Drivmedel ur lignocellulosa i kombinationsprocess, har utförts som ett samarbete mellan Lantmännen Agroetanol AB och patentinnehavaren för processen, Cellulose Fuels AB. Processen är utformad enbart för produktion av drivmedel, vilket innebär att etableringen inte också måste beakta marknader för biprodukter.
Syftet med studien har varit att utvärdera processkombinationens tekniska och ekonomiska aspekter som ett steg i att skapa beslutsunderlag för vidare arbete mot eventuell etablering av en demonstrationsenhet vid Agroetanols etanolanläggning på Händelö i Norrköping.
Resultaten från projektet inkluderar beräkningar av massa- och energibalanser och förväntade investerings- och produktionskostnader. En slutsats är att etablering av processkombinationen behöver involvera samarbetspartners, både gällande själva investeringen och det faktum att bakomliggande processer har koppling till andra industrier.
Andra inlägg
På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!
Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…
Läs mer »
Nyheter | 2022-03-25
Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel
Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-28
Biomassaproduktion i multifunktionella system lindrar miljöproblematik
Ökad efterfrågan på biomassa riskerar att intensifiera jordbruket och bidra till dess negativa miljöeffekter. Med förändrad markanvändning och multifunktionella produktionssystem…
Läs mer »
Nyheter | 2022-05-30
Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål
Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-22