På grund av sin teknikmognad samt den relativt höga klimatnyttan och energitätheten är förnybar flytande metan ett intressant alternativ till fossila drivmedel vid drift av tunga fordon och fartyg. Till exempel talas det ofta om att dagens och planerad användning av flytande naturgas (LNG) på sikt ska ersättas med flytande biogas (LBG).

Ett nystartat f3-projekt ska studera möjligheterna för flytande biogas (LBG) i Sverige fram till år 2030 genom att jämföra möjlig inhemsk produktion med scenarier för efterfrågan.

Projektet leds av Anders Hjort, IVL, och beräknas leverera resultat i maj 2019.

Andra inlägg

Biobränsle, styrmedel och flygskam – hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?

Från vänster på bilden: Jörgen Larsson, Chalmers; Maria Wetterstrand, särskild utredare för Biojetutredningen; Sören Eriksson, Preem; Ingrid Nohlgren, f3 och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-28

Ändringar i två EU-direktiv väntas få påverkan på fordonsproducenter

Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-12

Informationstillfälle om ansökningar inom pågående utlysning i samverkansprogrammet

Den 16 januari 2019 erbjuds en informations- och frågestund via Skype för dig som planerar att söka stöd inom den…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-03

Lägre växthusgasutsläpp men dyrare framställning av biodrivmedel från halm, enligt ny artikel

Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans…

Läs mer »

Nyheter | 2018-10-05

Se alla nyheter »