I Sverige har vi ett antal nationella styrmedel inriktade mot att minska fordonens användning av fossila drivmedel och utsläpp av växthusgaser. De syftar dels till att främja inköp av mindre miljöpåverkande fordon (till exempel fordonsskatten), dels till att styra mot minskad användning av fossila drivmedel i hela fordonsflottan (till exempel reduktionsplikten).
f3:s senaste faktablad ger grundläggande information om en rad styrmedel och lyfter också hur nationella mål kan påverka utformning och val av styrmedel, samt vilka överordnade regelverk som finns på området.
Styrmedlens detaljerade utformning är ofta komplex. Beskrivningen är därför delvis förenklad och speglar situationen och kunskapsläget i augusti 2021.
Här kan du läsa faktabladet på webben och ladda ner det som en PDF.
Fler faktablad i olika kategorier hittar du här.
Andra inlägg
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18