I Sverige har vi ett antal nationella styrmedel inriktade mot att minska fordonens användning av fossila drivmedel och utsläpp av växthusgaser. De syftar dels till att främja inköp av mindre miljöpåverkande fordon (till exempel fordonsskatten), dels till att styra mot minskad användning av fossila drivmedel i hela fordonsflottan (till exempel reduktionsplikten).

f3:s senaste faktablad ger grundläggande information om en rad styrmedel och lyfter också hur nationella mål kan påverka utformning och val av styrmedel, samt vilka överordnade regelverk som finns på området.

Styrmedlens detaljerade utformning är ofta komplex. Beskrivningen är därför delvis förenklad och speglar situationen och kunskapsläget i augusti 2021.

Här kan du läsa faktabladet på webben och ladda ner det som en PDF.

Fler faktablad i olika kategorier hittar du här.

Andra inlägg

Vattenburen kollektivtrafik kan bli fossiloberoende på flera sätt

Genom att knyta samman noder och avlasta väg- och spårbunden trafik är den vattenburna kollektivtrafiken viktig i ett effektivt kollektivtrafiksystem.

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

Vätgasproduktion på macken kan påskynda introduktionen av vätgas

Framtidens multitankstation kan komma att producera förnybar vätgas på plats för sina kunder. Det visar en ny utvärdering av…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-20

Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan

Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-25

Swedavia ny medlem i f3

Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-12-15

Se alla nyheter »