I Sverige har vi ett antal nationella styrmedel inriktade mot att minska fordonens användning av fossila drivmedel och utsläpp av växthusgaser. De syftar dels till att främja inköp av mindre miljöpåverkande fordon (till exempel fordonsskatten), dels till att styra mot minskad användning av fossila drivmedel i hela fordonsflottan (till exempel reduktionsplikten).
f3:s senaste faktablad ger grundläggande information om en rad styrmedel och lyfter också hur nationella mål kan påverka utformning och val av styrmedel, samt vilka överordnade regelverk som finns på området.
Styrmedlens detaljerade utformning är ofta komplex. Beskrivningen är därför delvis förenklad och speglar situationen och kunskapsläget i augusti 2021.
Här kan du läsa faktabladet på webben och ladda ner det som en PDF.
Fler faktablad i olika kategorier hittar du här.
Andra inlägg
Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest
Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-07
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05
Swedavia ny medlem i f3
Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-12-15
Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret
Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-03-06