I april publicerades rapporten från det f3-projekt som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgasningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier.
Nu har den planerade vetenskapliga artikeln publicerats i tidskriften Energy, med titeln Profitability and Greenhouse Gas Emissions of Gasification-based Biofuel Production – analysis of sector specific policy instruments and comparison to conventional biomass conversion technologies. Författarna är forskare vid IVL och Chalmers.
Läs mer om projektet och dess leveranser här.
Andra inlägg
Biodrivmedel – the basics
Nu publicerar f3 en faktasammanställning som kort och gott heter Kort om biodrivmedel. I den presenteras grundläggande fakta om biodrivmedel:…
Läs mer »
Nyheter | 2025-06-18
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15