I april publicerades rapporten från det f3-projekt som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgas­ningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier.

Nu har den planerade vetenskapliga artikeln publicerats i tidskriften Energy, med titeln Profitability and Greenhouse Gas Emissions of Gasification-based Biofuel Production – analysis of sector specific policy instruments and comparison to conventional biomass conversion technologies. Författarna är forskare vid IVL och Chalmers.

Läs mer om projektet och dess leveranser här.

Andra inlägg

Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel

Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-16

Mångdubblad produktion av biodrivmedel med ny teknikkombination

En utvärdering av 14 tekniker för produktion av biodrivmedel för vägtransporter visar att betydligt mer av kolet i råvaran kan…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-06

Nytt faktablad täcker in styrmedel för minskade utsläpp från fordonsflottan

I Sverige har vi ett antal nationella styrmedel inriktade mot att minska fordonens användning av fossila drivmedel och utsläpp av…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-15

Ingen motsättning mellan biodrivmedel och el

Dröj inte med de lösningar som finns! Både biodrivmedel och elektrifiering behöver användas när Sverige ska kunna minska transportsektorns växthusgasutsläpp.

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-05

Se alla nyheter »