I april publicerades rapporten från det f3-projekt som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgas­ningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier.

Nu har den planerade vetenskapliga artikeln publicerats i tidskriften Energy, med titeln Profitability and Greenhouse Gas Emissions of Gasification-based Biofuel Production – analysis of sector specific policy instruments and comparison to conventional biomass conversion technologies. Författarna är forskare vid IVL och Chalmers.

Läs mer om projektet och dess leveranser här.

Andra inlägg

Internationell programkonferens 2019 följs upp med specialnummer av Biomass and Bioenergy

I november 2019 samlades ca 200 deltagare på konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg, ett norskt, brittiskt…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-13

Risker och möjligheter när städer byter biogas mot el i kollektivtrafiken

Vad händer med biogasen när städernas bussflottor elektrifieras? De framtidsbilder som dominerar det offentliga samtalet ger fler svar än klassiska…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-21

Vässar produktionstekniken för biodrivmedel till flyget

Redan idag är det tekniskt möjligt att producera biodrivmedel för hela inrikesflygets behov. Nu har forskare vässat tekniken ytterligare för…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-19

Så presterar de fossilfria alternativen för tunga fordon

Eldrift av tunga långväga godstransporter är ett överraskande bra alternativ för omställningen till fossilfritt redan 2030, både ur klimat- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-04

Se alla nyheter »