I april publicerades rapporten från det f3-projekt som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs för att få lönsamhet i olika förgas­ningsbaserade biodrivmedelssystem under olika framtida energimarknadsscenarier.

Nu har den planerade vetenskapliga artikeln publicerats i tidskriften Energy, med titeln Profitability and Greenhouse Gas Emissions of Gasification-based Biofuel Production – analysis of sector specific policy instruments and comparison to conventional biomass conversion technologies. Författarna är forskare vid IVL och Chalmers.

Läs mer om projektet och dess leveranser här.

Andra inlägg

Teknikspecifika krav driver smart omställning till en fossilfri fordonsflotta

– Vi ser att teknikspecifika krav i offentliga upphandlingar är det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att bidra till en…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-22

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Nytt faktablad om bioflygbränsle

Jet A1, också benämnt som flygfotogen eller jetbränsle, är det drivmedel som används i flygplan och helikoptrar drivna med jetmotorer.

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-11

Videoinspelningar från konferensen är tillgängliga

Samtliga presentationer på konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg i november filmades, och nu finns de allra…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-13

Se alla nyheter »