Elisabeth Wetterlund, Bio4energy (LTU) har lett ett nyligen avslutat f3-projekt i form av en fallstudie om Sverige inom ramarna för RENJET-projektet på Utrechts universitet. Studien, Optimering av biodrivmedelsförsörjningskedjor baserade på förvätskningsteknik, har med hjälp av en spatialt explicit optimeringsmodell identifierat kostnadseffektiva försörjningskedjekonfigurationer för skogsmassabaserad produktion av biodrivmedel för flyget och bygger på underlag och resultat från BeWhere-projektserien.

f3-projektet initierades eftersom data och resultat från BeWhere Sweden antogs kunna förbättra analysen i RENJET avsevärt. Ett annat mål har varit att etablera internationella samarbeten med andra projektgrupper som kan vara relevanta för f3. Enligt Elisabeth Wetterlund har flera intressanta synergier och värdeuppväxling kommit till stånd med f3-projektet.

Fallstudien av Sverige utgörs av en teknoekonomisk analys av olika konfigurationer av kedjor för råvaruförsörjning av biodrivmedelsproduktion med förvätskningsteknik. Syftet har varit att identifiera de billigaste alternativen och vilka lokaliseringar som fungerar bäst ur olika avseenden.

Andra inlägg

Svenska HVO-råvaror presenterades i webbinarium

Det finns flera alternativ till importerade råvaror för den svenska HVO-produktionen. I projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan pekar man ut…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-11

Medierapportering spelar roll i systemskiften

Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av slutsatserna…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-09

Nu kan du titta på årets programkonferens

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system genomför årligen en programkonferens där resultat från projekt inom programmet presenteras externt. I år…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-01

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Se alla nyheter »