Jämfört med konventionell förbränning av svartlut i en sodapanna ger biodrivmedelsproduktion via svartlutsförgasning bättre energieffektivitet. Det beror främst på svartlutens höga reaktivitet, som kommer av dess höga konventration av alkali.

Detta kan utnyttjas för att utvidga bioråvarubasen genom att blanda in och samförgasa exempelvis pyrolysvätska, råglycerol och fermenteringsrester, som därigenom kan åka ”snålskjuts” på svartlutens höga reaktivitet. Samtidigt kan en större driftflexibilitet uppnås, och en potentiell stor ökning av biodrivmedelsproduktionskapaciteten.

Samverkansprogramprojektet Metanolproduktion via svartlutsförgasning med utökad råvarubas som nyligen avslutats har haft som huvudsyfte att klimatmässigt och teknoekonomiskt utvärdera samförgasning av svartlut med biprodukter från biokemisk drivmedelsproduktion (råglycerol och fermenteringsrester) samt pyrolysvätska från skogsrester för produktion av två olika kvaliteter av biometanol (råmetanol och grade AA). Utvärderingarna baserades på mass- och energibalanser från processmodelleringar där en stor del erforderliga ingångsdata härrörde från experiment i pilot- och labbskala.

De generella slutsatserna från projektet var att inblandning av en sekundär bioråvara i svartlut för samförgasning var ett energieffektivt och kostnadseffektivt sätt att omvandla råvaran till metanol. Den producerade metanolen uppfyllde också i samtliga fall de aktuella kraven på 60% reduktion av växthusgasutsläpp jämfört med den fossila referensen enligt nuvarande RED.

Projektledare Joakim Lundgren, Bio4Energy (LTU) har genomfört projektet tillsammans med deltagare från Bio4Energy, Lunds universitet och Perstorp Bioproducts AB.

Andra inlägg

Fler samhällsnyttor än klimatet kan värderas med ny metod

Förnybara drivmedel värderas idag huvudsakligen för sin klimatnytta. En nyutvecklad metod sätter pris på fler nyttor som har betydelse för…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-11

Svensk biogas kan ersätta stora mängder fossilt fartygsbränsle

Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-09

Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel

Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-28

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-22

Se alla nyheter »