Jämfört med konventionell förbränning av svartlut i en sodapanna ger biodrivmedelsproduktion via svartlutsförgasning bättre energieffektivitet. Det beror främst på svartlutens höga reaktivitet, som kommer av dess höga konventration av alkali.

Detta kan utnyttjas för att utvidga bioråvarubasen genom att blanda in och samförgasa exempelvis pyrolysvätska, råglycerol och fermenteringsrester, som därigenom kan åka ”snålskjuts” på svartlutens höga reaktivitet. Samtidigt kan en större driftflexibilitet uppnås, och en potentiell stor ökning av biodrivmedelsproduktionskapaciteten.

Samverkansprogramprojektet Metanolproduktion via svartlutsförgasning med utökad råvarubas som nyligen avslutats har haft som huvudsyfte att klimatmässigt och teknoekonomiskt utvärdera samförgasning av svartlut med biprodukter från biokemisk drivmedelsproduktion (råglycerol och fermenteringsrester) samt pyrolysvätska från skogsrester för produktion av två olika kvaliteter av biometanol (råmetanol och grade AA). Utvärderingarna baserades på mass- och energibalanser från processmodelleringar där en stor del erforderliga ingångsdata härrörde från experiment i pilot- och labbskala.

De generella slutsatserna från projektet var att inblandning av en sekundär bioråvara i svartlut för samförgasning var ett energieffektivt och kostnadseffektivt sätt att omvandla råvaran till metanol. Den producerade metanolen uppfyllde också i samtliga fall de aktuella kraven på 60% reduktion av växthusgasutsläpp jämfört med den fossila referensen enligt nuvarande RED.

Projektledare Joakim Lundgren, Bio4Energy (LTU) har genomfört projektet tillsammans med deltagare från Bio4Energy, Lunds universitet och Perstorp Bioproducts AB.

Andra inlägg

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Ekonomi och motorer på plats innan klimatvinster kan tas ut

Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-23

Livesändning 1 oktober – anmälan har öppnat!

Sex forskningsbaserade slutsatser om förnybara drivmedel och klimatmålen har tagits fram inom f3. Med dem visar vi att målet…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-04

Se alla nyheter »