The new energy tax on ethanol will make it the most expensive transportation fuel on the Swedish market. According to an article in Ny Teknik, this will  severely impact the consumption of ethanol and investments in vehicles running on ethanol.

In the article, researchers Åsa Kastensson, Bio4Energy/Luleå Technical University and Pål Börjesson, Lund University,  explain some of the obstacles for increased use of ethanol, found in the ongoing f3 project Barriers to an increased utilisation of high biofuel blends in the Swedish vehicle fleet.

Read the article (in Swedish) at the Ny Teknik website

Read about the f3 project Barriers to an increased utilisation of high biofuel blends in the Swedish vehicle fleet

Andra inlägg

Nytt faktablad om bioflygbränsle

Jet A1, också benämnt som flygfotogen eller jetbränsle, är det drivmedel som används i flygplan och helikoptrar drivna med jetmotorer.

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-11

Karriärforum och studiebesök hos Volvo Trucks inledde konferens

I anslutning till konferensen ”Building a sustainable European biofuel industry” den 5-6 november anordnades ett par andra aktiviteter som deltagarna…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-14

Registreringen för höstens samarrangerade programkonferens har öppnat

Den 4-6 november arrangerar Bio4Fuels (NO), Supergen Bioenergy (UK) och samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system (SE) en gemensam konferens med…

Läs mer »

Nyheter | 2019-06-12

Biobränsle, styrmedel och flygskam – hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?

Från vänster på bilden: Jörgen Larsson, Chalmers; Maria Wetterstrand, särskild utredare för Biojetutredningen; Sören Eriksson, Preem; Ingrid Nohlgren, f3 och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-28

Se alla nyheter »