The new energy tax on ethanol will make it the most expensive transportation fuel on the Swedish market. According to an article in Ny Teknik, this will severely impact the consumption of ethanol and investments in vehicles running on ethanol.
In the article, researchers Åsa Kastensson, Bio4Energy/Luleå Technical University and Pål Börjesson, Lund University, explain some of the obstacles for increased use of ethanol, found in the ongoing f3 project Barriers to an increased utilisation of high biofuel blends in the Swedish vehicle fleet.
Read the article (in Swedish) at the Ny Teknik website
Read about the f3 project Barriers to an increased utilisation of high biofuel blends in the Swedish vehicle fleet
Andra inlägg
Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet
Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…
Läs mer »
Nyheter | 2023-10-12
f3 publicerar fakta om reduktionsplikten
De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…
Läs mer »
Nyheter | 2023-11-27
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15