The new energy tax on ethanol will make it the most expensive transportation fuel on the Swedish market. According to an article in Ny Teknik, this will  severely impact the consumption of ethanol and investments in vehicles running on ethanol.

In the article, researchers Åsa Kastensson, Bio4Energy/Luleå Technical University and Pål Börjesson, Lund University,  explain some of the obstacles for increased use of ethanol, found in the ongoing f3 project Barriers to an increased utilisation of high biofuel blends in the Swedish vehicle fleet.

Read the article (in Swedish) at the Ny Teknik website

Read about the f3 project Barriers to an increased utilisation of high biofuel blends in the Swedish vehicle fleet

Andra inlägg

Ändringar i två EU-direktiv väntas få påverkan på fordonsproducenter

Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-12

Remisstiden går ut idag för EU-kommissionens förslag på delegerad RED II-akt om bioenergicertifiering enligt iLUC

Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-08

24 ansökningar i vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system

För en vecka sedan, den 21 februari, stängde den andra utlysningen inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Resultatet blev…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-28

Nystartat projekt om förutsättningarna för LBG i Sverige 2030

På grund av sin teknikmognad samt den relativt höga klimatnyttan och energitätheten är förnybar flytande metan ett intressant alternativ till…

Läs mer »

Nyheter | 2018-06-12

Se alla nyheter »