Miljöprestanda för drivmedel kan beräknas med livscykelanalys, LCA. Men olika LCA-ramverk har olika villkor och angreppsätt vilket kan påverka resultat såväl som slutsatser. Risken finns att rekommendationerna för hur man kan förbättra miljöprestandan för ett drivmedel blir spretiga, något som kan skapa osäkerheter för producenter. Vilket drivmedel ska man satsa på? Går det att uppnå internationell harmonisering av LCA-metodik när utbudet av ramverk är så stort?

Den 14 december genomförs ett webbinarium som fördjupar sig i just dessa frågor. Utgångspunkten är arbetet i samverkansprogramprojektet Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel.

Här kan du läsa mer om webbinariet och anmälda dig kostnadsfritt.

Webbinariet hålls på engelska.

Andra inlägg

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

f3 hörs i podden Innovationslandet

Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…

Läs mer »

Nyheter | 2024-04-02

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Läs mer »

Nyheter | 2024-03-12

Se alla nyheter »