Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk med livscykelperspektiv visar på skillnader i metodik och belyser behovet av produktspecifika regler för biodrivmedel.
Forskare från IVL, Chalmers och RISE har jämfört tre ramverk: EU:s förnybartdirektiv (Renewable Energy Directive, RED), miljövarudeklarationer (Environmental Product Declaration, EPD) och metodiken för produktmiljöavtryck (Product Environmental Footprint, PEF) genom att tillämpa dem på åtta drivmedel, exempelvis etanol från majs och HVO från använd matolja.
– Svaren man får ur respektive ramverk kan skilja sig väsentligt beroende på regler för beräkningar och antaganden om systemgränser. Det måste vi öka kunskapen om, säger Sofia Poulikidou, forskare på IVL som varit ledande i studien.
De huvudsakliga skillnaderna blev tydliga genom ramverkens beräkningar och modelleringar av avfallshantering, landanvändning, eventuella biprodukter och tillförsel av el. Ramverken ställer också olika krav på ingående dataunderlag vilket väcker frågor om tillgänglighet till information.
En slutsats från studien är att produktspecifika regler för förnybara drivmedel, i form av Product Environmetal Footprint Category Rules (PEFCR) och Product Category Rules (PCR) för förnybara skulle kunna bidra till ökad harmonisering mellan olika beräkningsmetoder.
Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.
Andra inlägg
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05
BRA vinner hållbarhetspris – skänker prispengar till f3
Transportföretagens hållbarhetspris 2022 delades ut den 19 oktober till flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines. I konkurrens med två finalister vann…
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-20
Swedavia ny medlem i f3
Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-12-15
Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas
Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-04-26